5.5 Vzdělávací oblast Umění a kultura
5.5.1 Vzdělávací obor Hudební výchova
NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: HUDEBNÍ VÝCHOVA
5.1.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
V předmětu Hudební výchova je realizován obsah vzdělávací oblasti oboru Hudební výchova.
V počáteční etapě základního vzdělání si klade hudební výchova za cíl vzbudit zájem žáka o setkávání s hudbou a rozvíjet jeho elementární hudební dovednosti prostřednictvím pěveckých, rytmických, poslechových, instrumentálních a pohybových činností. Hudební výchova je charakterizována jako činnostní, tvořivý proces. Základem je hra, která poskytuje prostor pro uplatnění dětské aktivity, spontánnosti i vlastního experimentování.
Ve vzdělávacím předmětu hudební výchova směřujeme výuku specificky s ohledem na vrozené hudební vlohy každého žáka k:
-
rozvoji hudebního sluchu,
-
rozvoji hudebního a emocionálního cítění,
-
objevování souvislostí mezi slovním a hudebním rytmem a pohybovým vyjádřením (pohyb je prostředkem pro rozvíjení všech hudebních činností),
-
práci s hudebně nerozvinutými žáky,
-
postupnému vytváření a upevňování základních pěveckých návyků.
Časové vymezení:
-
ročník – 1 hodina
-
ročník – 1 hodina
-
ročník – 1 hodina
-
ročník – 1 hodina
-
ročník – 1 hodina.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě, doplněna koncerty, divadelními představeními.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování
OSV 2 Sebepoznání a sebepojetí: moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty ); co o sobě vím a co ne
OSV 5 Kreativita: nápady, originalita, tvořivost
Sociální rozvoj
OSV 8 Komunikace: řeč těla, řeč zvuků a slov
5.5.1.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Hudební výchova
Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:
Kompetence k učení
Učitel:
-
seznamuje žáka se základními návyky a dovednostmi v jednotlivých oblastech hudebních činností (hlasové, rytmické, instrumentální, poslechové, pohybové).
Žák:
-
poznává smysl a cíl učení,
-
vytváří si pozitivní vztah k učení.
Kompetence k řešení problém
Učitel:
-
snaží se najít příčiny neúspěchu a citlivým přístupem za pomoci dětského kolektivu je pomáhá odstraňovat a následně rozvíjet kvalitu hlasových, pohybových dovedností jedince,
-
podpoří ho důvěrou.
Žák:
-
nenechá se odradit počátečním nezdarem.
Kompetence komunikativní
Učitel:
-
učí žáka porozumět a pracovat s notovým záznamem,
-
vysvětlí a na konkrétních příkladech ukáže, že skladba nebo píseň může být i osobním sdělením, poselstvím pro druhé.
Žák:
-
učí se dialogu se spolužáky, s učitelem,
-
učí se rozumět a používat komunikační prostředky hudby.
Kompetence sociální a personální
Učitel:
vybírá vhodné hudebně pohybové hry s rytmicko melodickým doprovodem,
-
připravuje různé soutěže, kvízy, které vyžadují práci ve skupině,
-
pomáhá žákovi získat pocit potřebnosti, důležitosti, sebedůvěry.
Žák:
-
začíná si uvědomovat osobní zodpovědnost v rámci kolektivu,
-
aktivně se zapojuje do kolektivních činností.
Kompetence občanské
Učitel:
-
navštěvuje se žáky hudební besedy, divadelní představení, zajistí návštěvu koncertu,
-
připravuje se žáky veřejná vystoupení pro rodiče, pro děti z mateřské školky, pro staré lidi v domech s pečovatelskou službou apod.
Žák:
-
začíná si uvědomovat své povinnosti i svá práva,
-
začíná si vytvářet svůj osobní vztah k instituci, kterou je škola, obec.
Kompetence pracovní
Učitel:
-
seznamuje se základy hlasové hygieny,
-
učí správnému držení těla při zpěvu,
-
demonstruje možnosti práce s lidským hlasem.
Žák:
-
osvojuje si základní hygienické, pracovní návyky.
5.5.1.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Hudební výchova
HUDEBNÍ VÝCHOVA - 1. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
- rozlišuje zvuky kolem sebe |
cvičení na rozvoj sluchu |
OSV 1, OSV 2,OSV 5, OSV 8 |
|
- zpívá jednoduché vybrané písně na základě svých dispozic |
národní písně, hudební hádanky |
||
- správně dýchá a vyslovuje |
dechová a rytmická cvičení |
||
- rytmizuje říkadla |
|||
- hraje nejjednodušší doprovody na Orfovy nástroje |
hudební nástroje |
||
- vyjadřuje pohybem hudbu |
hudebně pohybové hry |
||
- rozliší tón - dlouhý, krátký, vysoký, hluboký, silný, slabý |
sluchové hry a hádanky |
||
- rozliší vybrané hudební nástroje |
hudební nástroje |
||
HUDEBNÍ VÝCHOVA - 2. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
- zpívá písně na základě svých dispozic, rozvíjí hlavový tón |
národní a umělé písně, dechová cvičení |
OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 8 |
|
- rytmizuje a melodizuje jednoduché texty; napodobuje rytmické celky |
rytmická a metodická cvičení |
||
- doprovází zpěv hudebním nástrojem |
hudební nástroje - doprovod |
||
- vyjadřuje pohybem melodii, tempo, dynamiku a emocionální zážitek z hudby |
pohyb a hudba |
||
- rozliší délku not |
sluchová cvičení |
||
- rozpozná výrazové tempové a dynamické změny v znějící hudbě |
|||
- rozliší v hudbě některé hudební nástroje |
hudební nástroje - poslechy |
HUDEBNÍ VÝCHOVA - 3. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
- zpívá v jednohlase písně intonačně čistě a rytmicky přesně sólově i sborově |
národní a umělé písně, dechová cvičení, |
OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 8 |
|
- improvizuje jednoduchou melodii, text |
sborový a sólový zpěv, hudební |
||
- používá vybrané hudební nástroje k hudebnímu doprovodu |
improvizace, hudební doprovod |
||
- vyjadřuje pohybem hudbu a její charakter |
hudba a pohyb |
||
- rozliší kvalitu tónu, výrazné změny tempa a dynamiky při hudebním poslechu |
hudební poslech |
||
- při hudebním poslech rozliší hudbu vokální, instrumentální, vokálně |
hudební poslech |
||
instrumentální; odliší hudbu klasickou (slavnostní) a populární |
HUDEBNÍ VÝCHOVA - 4. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
- zpívá písně v jednohlase v durových i mollových tóninách |
sólový a sborový zpěv |
OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 8 |
|
- realizuje podle individual. schopností a dovedností notově zapsanou píseň |
realizace notového zápisu písní |
||
- využívá hudebních nástrojů k doprovodu písní, jednoduché reprodukci písní |
hudební doprovod a reprodukce |
||
- rozpozná hudební formu jednoduché písně (skladby) |
hudební formy |
||
- vytváří v rámci svých individuálních schopností hudební improvizace |
hudební improvizace |
||
- rozpozná při hudebním poslechu některé hudební výrazové prostředky |
hudební poslech – výrazové prostředky |
||
- ztvárňuje hudbu pohybem, improvizuje |
pohybové ztvárnění hudby |
HUDEBNÍ VÝCHOVA - 5. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
- zpívá na základě svých dispozic v jednohlase nebo dvojhlase s využitím |
národní a umělé písně |
OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 8 |
|
získaných pěveckých dovedností |
sborový a sólový zpěv |
||
- realizuje zpěvem, hrou, tancem, podle svých individuálních schopností a |
pohybová a hudební realizace notového |
||
dovedností melodii nebo píseň zapsanou v notách |
zápisu |
||
- využívá hudebních nástrojů k jednoduché reprodukci skladeb |
hudební doprovod a reprodukce |
||
- vytváří v rámci individuál. dispozic jednoduché předehry, mezihry, dohry |
hudební realizace |
||
- rozpozná při hudebním poslechu metrorytmické, tempové, dynamické i |
hudební poslech – výrazové prostředky |
||
zřetelně harmonické změny |
|||
- ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků |
pohybové ztvárnění hudby |