5.2. Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace
5.2.1 Vzdělávací obor Matematika a její aplikace
NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: MATEMATIKA
5.2.1.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
V předmětu Matematika je realizován obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, oboru Matematika a její aplikace.
Mezi hlavní cíle matematiky 1.období patří vnímání významu matematiky založeného především na aktivních činnostech a jejich použití v praktickém životě. Žáky postupně vedeme k získání matematické gramotnosti tak, aby si uvědomovali, že se matematika prolíná celým základním vzděláváním.
Seznamují se se světem financí (Finanční gramotnost – Příloha 2). Žáci v ní mají získat početní dovednosti v oboru přirozených čísel do 1000, aby si uměli poradit s praktickými úlohami denní potřeby, ve všech oblastech bez problémů rozpoznat příčiny a důsledky, odvodit nové skutečnosti, naučit se rýsovat, pracovat s tabulkami, vyhledávat informace, ověřovat pravdivost svých tvrzení.
Matematika by měla být postavena na rozvíjení vlastních zkušeností žáků, potřeby počítat, kreslit, hrát si. Práce by měla být zajímavá a povzbuzující.
Ve vzdělávacím předmětu matematika směřujeme výuku ještě specificky k :
-
porozumění základním myšlenkovým postupům a pojmům matematiky a jejich vzájemným vztahům
-
rozvíjení pozornosti, přesnosti, vytrvalosti
-
rozpoznávání různých typů změn, na jejichž základě se učí uvažovat, svoji práci kontrolovat, srovnávat
-
učení sebedůvěry, sebekázně a vzájemným vztahům ve skupině, třídě, škole
-
uplatnění logického myšlení na základě řešení problémových situací, jejichž obtížnost je závislá na rozumové vyspělosti žáků, logické uvažování může podchytit i ty žáky, kteří jsou v matematice méně úspěšní
-
využívání prostředků výpočetní techniky (především kalkulátory, vhodný počítačový software, určité typy výukových programů) a používání některých dalších pomůcek, které umožňují přístup k matematice i žákům, kteří mají nedostatky v numerickém počítání a v základech rýsovacích technik.
Vzdělávací oblast matematika je tvořena v tomto období třemi tématickými okruhy:
-
Čísla a početní operace
-
Závislosti, vztahy a práce s daty
-
Geometrie v rovině a v prostoru
Matematika se vyučuje ve všech ročnících 1. období. Část geometrická prolíná matematikou ve všech ročnících.
Časové vymezení:
-
ročník – 5 hodin
-
ročník – 5 hodin
-
ročník – 5 hodin
-
ročník – 5 hodin
-
ročník – 5 hodin.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání: - cvičení pozornosti a soustředění, cvičení dovedností zapamatování, řešení problémů
OSV 3 Seberegulace a sebeorganizace: cvičení sebekontroly, sebeovládání
OSV 9 Kooperace a kompetice: rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (VMEGS)
VMEGS 1 Evropa a svět nás zajímá: zvyky a tradice národů Evropy, zážitky a zkušenosti z Evropy, naši sousedé
VMEGS 2 Objevujeme Evropu a svět: životní styl a vzdělávání mladých Evropanů, naše vlast a Evropa
5.2.1.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Matematika
Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:
Kompetence k učení
Učitel:
-
podporuje u žáků rozvoj schopnosti abstraktního a logického myšlení, zejména zařazováním vhodných problémových úkolů, logických úloh, matematických hádanek, kvízů, rébusů apod.,
-
vytváří u žáků zásoby matematických nástrojů (početních operací, algoritmů, metod řešení úloh), které žák efektivně využívá při řešení úkolů vycházejících z reálného života a praxe,
-
vede žáky k stručnému vyjadřování využívajícímu matematického jazyka včetně matematické symboliky.
Žák:
-
dokáže pracovat s různými postupy řešení matematických úloh,
-
při výuce používá matematické termíny, znaky, symboly,
-
rozvíjí kreativitu a učební dovednosti, potřebné k samostatnému učení (makety peněz, matematické pomůcky),
-
používá vhodné učební pomůcky (rýsovací potřeby, obrazový materiál, pracovní listy),
-
dokáže pracovat s chybou.
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
-
nabízí žákům dostatek úloh a příkladů, vycházejících z reálného života a vedoucích k samostatnému uvažování a řešení problémů,
-
vede žáky k poznatku, že matematická úloha a nejen ona, má různé varianty řešení,
-
učí žáky nalézat a objevovat různé varianty řešení úloh,
-
vede žáky k tomu, aby uměli známé a osvědčené postupy řešení aplikovat při řešení obdobných nebo nových úkolů a problémů,
-
vede žáky k provádění rozboru úkolu (problému), tvorbě plánu jeho řešení, odhadu výsledků, volbě správného postupu k vyřešení problému a k vyhodnocení správnosti výsledku vzhledem k zadání,
-
vytváří u žáků dovednost vyslovovat hypotézy na základě zkušenosti nebo pokusu a umět své hypotézy ověřit nebo vyvrátit pomocí příkladů a protipříkladů,
-
řeší úlohy na prostorovou představivost, aplikujeme a kombinujeme poznatky a dovednosti z různých tématických a vzdělávacích oblastí.
Žák:
-
učí se řešit problémové situace a úlohy běžného života tím, že si ověřuje správnost řešení problémů, pokud možno prakticky,
-
volí vhodné postupy, přiměřené věku.
Kompetence komunikativní
Učitel:
-
vede žáky k vyjadřování myšlenek, postupů a názorů v logickém sledu
-
nabízí žákům příležitost využívat informační a komunikační prostředky pro řešení úkolů i pro komunikaci a spolupráci s ostatními
-
vede žáky k přesnému a stručnému vyjadřování užíváním matematického jazyka včetně matematické symboliky
-
učí žáky porozumět a orientovat se v různých grafech, tabulkách, diagramech apod.
Žák:
-
stručně sděluje postup samostatného řešení zadaných problémů a obhájí ústně a písemně.
Kompetence sociální a personální
Učitel:
vede žáka k osvojování dovedností kooperace a společného hledání optimálních řešení problémů,
-
zadává dostatek úloh pro skupinu žáků a dává žákům prostor objektivně hodnotit vlastní práci v kolektivu,
-
vytváří partnerské vztahy učitel-žák a vnáší přátelskou atmosféru do procesu výuky,
-
uplatňuje individuální přístup jak talentovaným žákům, tak i žákům s poruchami učení.
Žák:
-
pracuje ve skupině, pozitivně ovlivňuje řešení matematických úloh,
-
učí se vzájemně spolupracovat se všemi žáky ve třídě, škole,
-
vytváří pozitivní představu o sobě samém během práce ve skupině,
Kompetence občanské
Učitel:
-
vede žáky k uvědomění si odpovědnosti sám k sobě samému
-
vede žáky k rozvíjení důvěry ve vlastní schopnosti a možnosti při řešení úloh k soustavné sebekontrole při každém kroku postupu, k respektování věkových intelektových, sociálních a etnických zvláštností žáků.
Žák:
-
učí poznávat realitu života.
Kompetence pracovní
Učitel:
-
žáky seznamuje s různými metodami zápisu naměřených hodnot,
-
vede žáky k samostatnosti, k vytrvalosti a přesnosti,
-
rozvíjí smysl pro povinnost (příprava na výuku).
Žák:
-
učí se zpracovávat data získaná pozorováním a měřením.
MATEMATIKA – 1. ROĆNÍK |
||||||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata Mezipředmětové vztahy |
||||
- počítá předměty v daném souboru; znázorní soubor s daným počtem prvků |
množina přirozených čísel 1 - 20 |
OSV 1, OSV 3, OSV 9 |
||||
- přečte, rozezná a zapíše čísla 1 - 20 |
( číslice, +, -, =, znaménka nerovnosti ) |
|||||
- používá pojmy méně ´ více, větší ´ menší, první ´ poslední a symboly <,>, = |
||||||
k porovnávání čísel 1 - 20 |
|
|||||
- vyznačí na číselné ose čísla 0 - 20 |
|
|||||
- sčítá a odčítá zpaměti do 10 |
|
|||||
- řeší příklady na sčítání a odčítání čísel do 20 bez přechodu přes desítku |
||||||
- modeluje a řeší jednoduché obrázkové slovní úlohy |
|
|||||
- doplňuje schémata, číselné řady do 20 |
- rovinné útvary, tělesa |
|||||
- rozliší, pojmenuje a vymodeluje - čtverec, obdélník, kruh, trojúhelník; |
||||||
- třídí vybrané geometrické útvary podle tvaru, velikosti, barvy |
||||||
MATEMATIKA – 2. ROĆNÍK |
||||||
Školní ročníkový výstup
|
Učivo |
Průřezová témata Mezipředmětové vztahy |
||||
- počítá předměty v daném souboru, znázorní soubor s daným počtem prvků |
množina přirozených čísel 1 - 100 |
OSV 1, OSV 3, OSV 9 |
||||
- rozliší mincemi a bankovky do 100 a počítá s nimi |
- znaménka násobení a dělení, závorky |
|||||
- čte, rozeznává, zapisuje a porovnává čísla 1 - 100 |
||||||
- pracuje s číselnou osou pro čísla 0 - 100 |
násobilka 1, 2, 3, 4, 5; závorkové příklady
|
|||||
- zpaměti sčítá a odčítá jednoduché příklady do 100; násobí a dělí 1-5 |
||||||
- řeší jednoduché příklady se závorkami |
||||||
- řeší příklady na sčítání a odčítání čísel do 20 s přechodem přes desítku |
||||||
- násobí a dělí 1, 2, 3, 4, 5 |
|
|||||
- modeluje a řeší jednoduché slovní úlohy na osvojené početní operace |
|
|||||
- doplňuje tabulky, schémata, číselné řady do 100 |
- rovinné útvary, tělesa, souměrnost |
|||||
- rozliší, pojmenuje a vymodeluje - bod, čáru, úsečku |
||||||
- rozliší, pojmenuje a vymodeluje - krychli, kvádr, kouli, válec |
|
|||||
- měří, porovnává, třídí úsečky, řadí je podle velikosti; používá jednotku 1cm |
|
|||||
- dokresluje stranově souměrné obrázky |
||||||
MATEMATIKA – 3. ROĆNÍK |
||||||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata Mezipředmětové vztahy |
||||
- počítá po 100, 10 a jednotkách |
množina přirozených čísel 1 - 1000 |
OSV 1, OSV 3, OSV 9 |
||||
- rozliší s mince a bankovky do 1000 a počítá s nimi |
dělení, násobilka 1 - 10 |
|||||
- čte, zapisuje a porovnává čísla 1 – 1000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti |
||||||
|
||||||
- pracuje s číselnou osou pro čísla 0 - 1000 |
|
|||||
- sčítá a odčítá zpaměti jednoduchá dvojciferná čísla |
|
|||||
- násobí a dělí zpaměti v rámci násobilky 1 - 10 |
|
|||||
- řeší příklady na sčítání a odčítání, násobení a dělení čísel do 1000 |
rovinné útvary, tělesa, souměrnost |
|||||
- vytváří a řeší jednoduché slovní úlohy na osvojené početní operace |
|
|||||
- orientuje se v čase; používá pojmy: sekunda, minuta, hodina; jednoduše tyto jednotky převádí |
|
|||||
|
||||||
- sleduje a zapisuje do tabulky, grafu jednoduché závislosti na čase |
|
|||||
- doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel; počítá matematické řetězce |
posloupnosti |
|||||
- rozliší, pojmenuje a vymodeluje - přímku, polopřímku, jehlan, kužel |
|
|||||
- popisuje vybrané vlastnosti rovinných útvarů a geometrických těles |
||||||
- vyhledává v reálném světě reprezentaci základních rovinných útvarů a |
||||||
jednoduchých těles |
||||||
- odhaduje, měří, porovnává délku úseček a velikosti útvarů |
||||||
- rozliší souměrné a nesouměrné rovinné útvary, vytváří a doplňuje jednoduché osově souměrné rovinné útvary |
||||||
MATEMATIKA – 4. ROĆNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata Mezipředmětové vztahy |
|
- zaměňuje činitele při pamětném i písemném násobení a sčítání |
množina přirozených čísel 1 - 1000 000 |
OSV 1, OSV 3, |
|
- písemně sčítá a odčítá trojciferná čísla |
|
VMEGS 1, VMEGS 2 |
|
- násobí vzájemně jednociferná a dvojciferná čísla |
|
||
- porovnává přirozená čísla do 1000 000 |
|
||
- zaokrouhluje přirozená čísla na jednotky, desítky, stovky a tisíce |
|
||
- odhaduje výsledky sčítání a odčítání a ověřuje správnost výsledku zkouškou |
|
||
- sestaví zápis, provede výpočet a sestaví odpověď na základě zadání |
|
||
jednoduché slovní úlohy |
- vztahy o x- méně/více a x-krát méně/více |
||
- obměňuje zadání slovních úloh a sestavuje slovní úlohy z běžného života |
- se dvěma početními výkony |
||
s využitím osvojených početních operací |
|
||
- vyhledává a sbírá vybraná data na jejich základě sestaví jednoduchou tabulku |
geometrie |
||
|
|||
- vystřihne z papíru základní geometrické tvary - určí osu souměrnosti útvaru pomocí překládání papíru |
čtverec, obdélník, kruh, pravoúhlý trojúhelník |
||
- narýsuje pomocí trojúhelníku s ryskou při zadání délek stran: čtverec, |
|
||
obdélník, pravoúhlý trojúhelník |
|
||
- pomocí kružítka narýsuje kružnici daného poloměru |
osová souměrnost ) |
||
- porovnává pomocí kružítka, proužku papíru úsečky |
|
||
- rozdělí lomenou čáru na jednotlivé úsečky, změří je a jednotlivé údaje sečte |
|
||
- sestrojí rovnoběžky a kolmice ve čtvercové síti |
|||
- sestrojí pomocí trojúhelníka s ryskou: kolmici k přímce, rovnoběžku k zadané přímce |
|||
- určí obsah čtverce, obdélníka pomocí čtvercové sítě |
|||
- rozpozná jednoduché osově souměrné útvary ve čtvercové síti - řeší číselné rébusy, sl. úlohy z běžného života |
|||
MATEMATIKA – 5. ROĆNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata Mezipředmětové vztahy |
|
- aplikuje komutativnost a asociativnost sčítání a násobení při počítání |
množina přirozených čísel |
OSV 1, OSV 3, OSV 9, |
|
- písemně sčítá a odčítá čtyřciferná a pěticiferná čísla |
|
||
- písemně násobí trojciferná, čtyřciferná i pěticiferná čísla |
|
VMEGS 1, VMEGS 2 |
|
- písemně dělí dvoj až šesticiferná čísla dvojciferným dělitelem |
a násobení |
||
- porovnává přirozená čísla do 1000 000 |
|
||
- zaokrouhluje přirozená čísla na desetitisíce, statisíce, miliony |
|
||
- provádí kontrolu správnosti výsledku dělení zkouškou násobením |
|
||
- odhaduje výsledek, odhad porovnává s výsledkem, výsledek kontroluje |
|
||
zkouškou |
|
||
- sestaví zápis, provede výpočet a sestaví odpověď na základě zadání |
|
||
slovní úlohy s více početními úkony |
tabulky, diagramy |
||
- samostatně sestavuje jednoduché slovní úlohy z běžného života s využitím |
|||
osvojených početních operací |
geometrie |
||
- třídí získaná data podle zadaných kriterií |
|
||
- čte a sestavuje jednoduché tabulky, diagramy |
rovnostranný a rovnoramenný trojúhelník |
||
- sestaví ze špejlí nebo stavebnice základní geometrické tvary |
|
||
- narýsuje pomocí pravítka a kružítka při zadání délek stran: rovnostranný a |
|
||
rovnoramenný trojúhelník |
|
||
- pomocí kružítka narýsuje kružnici daného průměru |
|
||
- porovnává, sčítá a odčítá úsečky pomocí kružítka |
|
||
- určí obvod mnohoúhelníka sečtením délek jednotlivých stran |
|
||
- sestrojí rovnoběžky pomocí pravítek |
|
||
- určí obsah geometrického útvaru pomocí čtvercové sítě |
|
||
- používá jednotku obsahu1cm2 a převodní tabulku jednotek obsahu |
|||
- určí osu souměrnosti útvaru pomocí překládání papíru |
|||
- řeší složitější číselné rébusy a problémové slovní úlohy z běžného života – modeluje a určí část celku, používá zápis ve formě zlomku - porovnává, sčítá a odčítá zlomky se stejným jmenovatelem v oboru kladných čísel - přečte zápis desetinného čísla a vyznačí na číselné ose des. dané hodnoty - porozumí význam znaku „–„ pro zápis zápor. Č. a toto č. vyznačí na čís. ose |
Desetinná čísla, zlomky
|