5. Učební osnovy
5.1 Vzdělávací oblast Jazyk a jazykové komunikace
5.1.1 Vzdělávací obor Český jazyk a literatura
NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: ČESKÝ JAZYK
5.1.1.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
Obsah vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace se realizuje ve vzdělávacích oborech Český jazyk a literatura a Cizí jazyk. V předmětu Český jazyk je realizován obor Český jazyk a literatura.
Vyučovací předmět zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. Dobré jazykové vzdělání a jazyková kultura patří k podstatným znakům všeobecné kulturnosti a vyspělosti absolventa základního vzdělávání. Jazyková výuka, jejímž cílem je zejména podpora rozvoje komunikačních kompetencí, vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně uplatňovat i prosazovat výsledky svého poznávání. Dovednosti získané v předmětu jsou potřebné nejen pro kvalitní jazykové vzdělání, ale jsou zásadní i pro úspěšné osvojování poznatků ve všech dalších předmětech. Do výuky je zařazena dopravní výchova (Dopravní výchova – Příloha 1), žáci se seznamují se světem financí (Finanční gramotnost – Příloha 2), osvojují si bezpečné chování a vzájemnou pomoc v různých životních situacích (Ochrana člověka za mimořádných událostí – Příloha 3).
Obsah předmětu má komplexní charakter a pro přehlednost je rozdělen do tří složek: Komunikační a slohová výchova, Jazyková výchova a Literární výchova. Jednotlivé složky se vzájemně prolínají.
Komunikační a slohová výchova naučí žáka vnímat a chápat různá jazyková sdělení, číst s porozuměním, kultivovaně psát, ústně se vyjadřovat, rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu, naučí žáka analyzovat text a kriticky posoudit jeho obsah. Naučí žáka vytvářet rozmanité stylistické žánry, posuzovat jazykové prostředky a kompozici textu.
Jazyková výchova předá žákovi vědomosti a dovednosti potřebné k osvojení spisovné podoby českého jazyka. Povede žáka k přesnému a logickému myšlení, k přehlednému a srozumitelnému vyjadřování v ústní i písemné formě. Český jazyk se od počátku vzdělávání stane nástrojem získávání většiny informací, veškerého poznávání a pochopení jazyka jako důležitého nástroje celoživotního vzdělávání. Dále je nástrojem rozvíjení pozitivního vztahu k mnohojazyčnosti a respektování kulturní rozmanitosti.
V literární výchově žák pozná prostřednictvím četby základní literární druhy a žánry, jejich specifické znaky a naučí se formulovat vlastní názor na literární dílo. Získá čtenářské návyky, schopnosti interpretace literárního textu a vlastní tvořivé produkce. Dospěje k poznatkům a prožitkům, které pozitivně ovlivní jeho postoje a obohatí jeho duchovní život.
Časové vymezení:
-
ročník – 9 hodin
-
ročník – 9 hodin
-
ročník – 8 hodin
-
ročník – 7 hodin
-
ročník – 7 hodin.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě, doplněna besedami a exkurzemi.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1 Rozvoj schopností a poznávání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovednosti zapamatování;
řešení problémů; dovednosti pro učení a studium
OSV 2 Sebepoznání a sebepojetí: moje tělo, co o sobě vím a co ne, můj vztah ke mně samému, moje vztahy k druhým lidem
OSV 3 Seberegulace a sebeorganizace: cvičení sebekontroly, sebeovládání ,vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení
OSV 4 Psychohygiena: hledání pomoci při potížích, dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému
Sociální rozvoj
OSV 6 Poznávání lidí: vzájemné poznávání ve třídě
OSV 7 Mezilidské vztahy: péče o dobré vztahy, vztahy a naše třída
OSV 8 Komunikace: cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; dovednosti pro verbální i neverbální sdělování
(řeč těla a slov, technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování), specifické komunikační dovednosti; dialog;
komunikace v různých situacích; efektivní strategie: asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi
a manipulaci, otevřená a pozitivní komunikace; pravda, lež a předstírání v komunikaci
OSV 9 Kooperace: rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci
Multikulturní výchova (MkV)
MkV 1 Kulturní diferenciace: poznávání vlastního kulturního zakotvení
MkV 2 Lidské vztahy: vztahy mezi kulturami, vzájemné obohacování, ale i jejich rozdílnosti, právo všech žít společně a podílet se
na spolupráci
MkV 4 Multikulturalita: vstřícný postoj k odlišnostem
Environmentální výchova (EV)
EV 4 Vztah člověka k prostředí: naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví
Mediální výchova (MV)
MV 1 Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení: pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě; rozlišování zábavních
prvků ve sdělení od informativních a společensky významných; hodnotící prvky ve sdělení; hledání rozdílů mezi informativním,
zábavním a reklamním sdělením; chápání podstaty mediálního sdělení a objasňování jeho cílů a pravidel; identifikování základních orientačních prvků v textu
MV 5 Fungování a vliv médií ve společnosti: vliv a role médií v každodenním životě
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (VMEGS)
VMEGS 1 Evropa a svět nás zajímá: zvyky a tradice národů Evropy, zážitky a zkušenosti z Evropy, naši sousedé
5.1.1.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Český jazyk
Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:
Kompetence k učení
Učitel:
-
vede žáky k zvládnutí a využití způsobů, metod a strategií efektivního učení tím, že dostane prostor pro naslouchání, čtení, ústní i písemný projev a tvořivé činnosti,
-
vede žáky k práci s informacemi, jejich třídění a uvádění do širších souvislostí.
Žák:
-
učí se hrou, pracuje v týmu ve vzdělávacích projektech,
-
pracuje s chybou a uplatní všestrannou vlastní prezentaci,
-
učí se poznávat smysl a cíl učení tím, že mu je poskytována možnost aktivní účasti na učení, své poznatky a dovednosti aplikuje do praktického života a tvůrčích činností,
-
získává pozitivní vztah k učení tím, že je rozvíjena vnitřní motivace k učení /známky a přijímací zkoušky nejsou tím nejdůležitějším/, tzn. že prakticky poznává užitečnost vzdělání ve svém životě,
-
posoudí vlastní pokrok v učení tím, že uplatňuje sebehodnocení a hodnocení spolužáků.
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
-
předkládá simulované problémy i skutečné problémy ze života v nejrůznějších jazykových, slohových i literárních textech a při interpretaci textu učí žáka problém řešit,
-
vede k organizování a řízení skupinové, projektové i dramatizační činnosti a k mimoškolním aktivitám,
-
vede k praktickému řešení problémů.
Žák:
-
rozpozná a pochopí problém, hledá jeho příčiny,
-
vyhledává informace o vhodných způsobech řešení a navrhuje vlastní řešení,
-
vyslovuje svůj názor, obhajuje jej, vyvozuje závěr a uvědomuje si odpovědnost za své rozhodnutí,
-
sám vyhledává problémové situace v textech i v životních příbězích a řeší je při nácviku a tvorbě zpráv, rozhovorů, diskuse, kritiky, úvahy a při práci s dalšími publicistickými styly i literárními ukázkami.
Kompetence komunikativní
Učitel:
-
zapojuje žáky do rozhovorů, diskusí,
-
učí žáky formulovat myšlenky a prezentovat je
-
rozvíjí u žáka komunikační dovednosti.
Žák:
-
učí se formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu,
-
vyjadřuje se výstižně a kultivovaně v mluveném i psaném projevu,
-
využívá informační a komunikační prostředky pro účinnou komunikaci,
-
obhajuje, navrhuje, prezentuje svou práci zejména v samostatných i týmových projevech ústních i písemných, při jazykovém, slohovém i literárním poznávání, při speciálních mluvních cvičeních, tvorbě vlastních literárních prací, při besedách o knihách, filmech i výstavách, v publikační činnosti, při veřejných vystoupeních ve škole i mimo ní,
-
rozvíjí komunikační dovednosti a využívá širší informační systém – internet a veřejná media.
Kompetence sociální a personální
Učitel:
-
vede žáka k práci v týmu, často zařazuje skupinovou práci,
-
vede žáka k aktivitě, sebehodnocení,
-
zapojuje žáka do projektových programů,
-
vede žáka k přispění tvořit přátelský třídní kolektiv.
Žák:
-
spolupracuje ve skupině, přijímá svou roli, přispívá k dobrému výsledku práce skupiny,
-
je ohleduplný k práci druhých a přispívá k vytváření dobrých mezilidských vztahů,
-
zapojuje se do projektů a tím posiluje vlastní sebevědomí a sebeúctu.
Kompetence občanské
Učitel:
-
získává žáka pro účast v různých soutěžích,
-
umožnuje žákovi účastnit se školních i mimoškolních veřejných vystoupení,
-
vede žáka k pochopení jazyka jako prostředku historického a kulturního vývoje národa.
Žák:
-
respektuje názory a přesvědčení druhých a odmítá útlak a násilí,
-
ocení naše kulturní a historické dědictví,
-
projevuje pozitivní postoje k uměleckým dílům,
-
má smysl pro kulturu a tvořivost,
-
zapojuje se do kulturního dění, poznává osudy národů a jednotlivců, čte literární texty s občanskou tematikou.
Kompetence pracovní
Učitel:
-
vede žáka k pracovitosti a zodpovědnosti,
-
učí dodržovat hygienické normy při čtení, psaní a učení vůbec,
-
učí výsledky své práce využívat ve svém životě, v životě třídy, školy i rodiny,
-
upevňuje žákovo sebevědomí, aby prožíval sebeuspokojení a přesvědčil se, že „ bez práce nejsou koláče“.
Žák:
-
využívá znalosti, zkušenosti a dovednosti k vlastnímu rozvoji a přípravě na budoucnost,
-
dodržuje hygienické normy při čtení, psaní a učení vůbec.
5.1.1.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Český jazyk
ČESKÝ JAZYK - 1. ROČNÍK |
|||||||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|||||
Komunikační a slohová výchova |
OSV 1, OSV 3, OSV 4, OSV 7, |
||||||
- čte hlasitě jednoduché věty |
|
||||||
- opakuje přečtené věty, vysvětlí jejich obsah |
|
OSV 8 |
|||||
- rozumí jednoduchým slovním pokynům |
|
||||||
- zaměří pozornost a naslouchá |
|
||||||
- opakuje správně složitá slova |
prosba, vyprávění |
||||||
- mluví pomalu, srozumitelně |
|||||||
- odstraňuje ze svého slovníku nevhodná slova |
|
||||||
- vypráví v rozsahu minimálně 2 vět |
|
||||||
- používá základní hygienické návyky spojené se psaním |
|
||||||
- píše čáry, oblouky, ovály, kličky, vlnovky |
|
||||||
- píše psací písmena velké a malé abecedy; číslice 0 - 9 |
|
||||||
- píše slabiky, jednoduchá slova a věty |
|
||||||
- přepíše tiskací písmo do psané podoby |
|||||||
- přepisuje, opisuje, píše v diktátu slov a jednoduchých vět |
|||||||
- napíše správně své jméno a příjmení |
|||||||
- po poslechu seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti |
|||||||
- vypráví podle obrázkové osnovy |
|||||||
Jazyková výchova |
|||||||
- k hlásce přiřadí správné písmeno a písmenu hlásku |
|
||||||
- skládá slabiky, slova, jednoduché věty; rozkládá věty na slova, slova na slabiky, slabiky na hlásky |
|
||||||
|
|||||||
- píše velká písmena u vlastních jmen, na začátku věty |
|
||||||
Literární výchova |
|||||||
- čte a přednáší říkadla, krátké básničky |
|
||||||
- vyjadřuje své pocity z přečteného textu |
|
||||||
- naslouchá vyprávěním a pohádkám |
|
||||||
- dramatizuje pohádku, příběh |
|||||||
ČESKÝ JAZYK - 2. ROČNÍK |
|||||||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|||||
Komunikační a slohová výchova |
|||||||
- čte s porozuměním jednoduché texty nahlas i potichu |
|
||||||
- porozumí jednoduchým slovním i písemným pokynům |
|
||||||
- při rozhovoru respektuje role mluvčího ´ posluchače |
|
OSV 1, OSV 3, OSV 4, OSV 7, |
|||||
- opravuje nesprávně vyslovená slova |
|
OSV 8, |
|||||
– při mluveném projevu správně dýchá |
|
MkV 1 |
|||||
- užívá základní komunikační žánry |
|
||||||
- vypráví v rozsahu minimálně 4 vět - dodržuje základní hygienické návyky spojené se psaním |
|||||||
- píše písmena a číslice podle normy psaní |
|
||||||
- spojuje písmena a slabiky |
|
||||||
- přepisuje, opisuje, píše v diktátu |
|
||||||
- vytváří jednoduché věty a texty, zachovává mezery |
|||||||
- napíše správně svou adresu |
|||||||
- vypráví podle obrázkové osnovy |
|||||||
- na základě přečteného textu seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti |
|||||||
Jazyková výchova |
|||||||
- hláskuje slova |
|
||||||
- využívá stavby slova k dělení slov na konci řádku |
|
||||||
- porovnává význam slov opačných, souřadných, podřadných a nadřazených |
|
||||||
- v textu vyhledá slovo označující věc, děj |
|
||||||
- vyjmenuje slovní druhy; rozlišuje podstatná jména, slovesa, předložky, nejfrekventovanější spojky |
|
||||||
- užívá v mluveném projevu správné tvary podst. jmen, sloves |
|
||||||
- spojuje věty v jednoduchá souvětí vybranými spojkami |
|
||||||
- vytváří ze slov smysluplné věty |
|
||||||
- rozliší druhy vět podle postoje mluvčího |
|||||||
- odůvodňuje a píše správně i/y po tvrdých souhláskách |
|||||||
- odůvodňuje a píše správně dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě, mě mimo morfologický šev |
|||||||
Literární výchova |
|||||||
- čte a přednáší vybrané jednoduché texty |
|
||||||
- vyjadřuje své pocity z přečteného textu |
|
||||||
- rozliší veršovaný a prozaický text |
|
||||||
- pracuje s textem (vyhledává slova podle zadání, vytváří alternativní text k přečtenému) |
|
||||||
ČESKÝ JAZYK - 3. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
Komunikační a slohová výchova |
OSV 1, OSV 3, OSV 4, OSV 6, OSV 7, OSV 8, |
||
- čte plynule s porozuměním jednoduché texty |
|
MkV 1 |
|
- porozumí složitějším slovním nebo písemným pokynům |
|
||
- při rozhovoru respektuje základní komunikační pravidla |
|
||
- pečlivě vyslovuje; nesprávně vyslovená slova opraví |
tvorba hlasu |
||
- při mluvení správně dýchá a volí vhodné tempo řeči |
|||
- využívá základní komunikační formy v běžných životních situacích |
rozhovor
|
||
- krátce, souvisle vypráví, co prožil |
|||
- dodržuje základní hygienické návyky spojené se psaním |
|||
- kontroluje svůj písemný projev |
|
||
- píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení |
|
||
- seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti, vypráví podle nich |
|
||
Jazyková výchova |
|||
- rozlišuje samohlásky dlouhé ´ krátké |
|
||
- porovnává význam vybraných slov, vyhledá v textu slova příbuzná |
|||
- třídí a porovnává slova označující věc, děj, okolnost, vlastnost |
|||
- rozlišuje slovní druhy v základním tvaru |
|
||
- užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary přídavných jmen |
|
||
- spojí věty v jednoduché souvětí vhodnými spojkami, spoj. výrazy |
|
||
- sestaví a správně intonačně přečte jednoduchou oznamovací, rozkazovací, tázací a přací větu |
|
||
- odůvodňuje a správně píše i/y ve vyjmenovaných slovech |
|
||
- píše velká písmena v typických případech místních názvů |
|
||
Literární výchova |
|||
- čte a přednáší vybrané jednoduché literární texty ve vhodném tempu a frázování |
|
||
- vyjadřuje své pocity z přečteného textu |
|
||
- odliší na základě charakteristických znaků pohádku od ostatních vyprávění |
|
||
- pracuje tvořivě s literárním textem podle zadání |
|
||
ČESKÝ JAZYK - 4. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
Komunikační a slohová výchova |
OSV 1, OSV 3, OSV 4, OSV 6, OSV 7, OSV 8, OSV 9, EV 4 |
||
- čte s porozuměním jednoduché texty |
|
MV 1, VMEGS 1 |
|
- vyhledá a zapíše klíčová slova ve vybraném textu |
|
||
- posoudí úplnost a neúplnost jednoduchého sdělení |
|
||
- reprodukuje obsah jednoduchého, krátkého sdělení |
|||
- vede správně telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku |
|
||
- volí vhodně intonaci a přízvuk podle svého komunikačního záměru |
|
||
- rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost |
|
||
- píše obsahově správně krátké, jednoduché komunikační žánry |
|
||
- sestaví jednoduchou osnovu a vypráví podle ní
|
|||
Jazyková výchova |
|||
- porovnává význam slov |
|
||
- označí/najde kořen slova |
|
||
- určuje slovní druhy plnovýznamových slov |
|
||
- rozlišuje spisovná a nespisovná slova |
|
||
- vyhledá ve větě základní stavební dvojici |
|
||
- rozliší větu jednoduchou a souvětí |
|
||
- při spojování jednoduchých vět do souvětí používá vhodných spojovacích výrazů |
|||
- aplikuje znalost vyjmenovaných slov při psaní i/y po obojetných souhláskách |
|
||
Literární výchova |
|||
- vyjádří své dojmy z četby různými způsoby |
|
||
- podle svých individuálních schopností volně reprodukuje vybraný text |
|
||
- rozlišuje vybrané typy uměleckých a neuměleckých textů |
|
||
- používá vybrané základní literární pojmy pro jednoduchý rozbor literárních textů |
|
||
ČESKÝ JAZYK - 5. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
Komunikační a slohová výchova |
OSV 1, OSV 3, OSV 4, OSV 6, |
||
- čte s porozuměním jednoduché texty potichu i nahlas |
|
OSV 7, OSV 8, OSV 9, EV 4, MV 1, MV 5, |
|
- vyhledá a zapíše klíčová slova ve vybraném textu |
|
MkV 1, MkV 2, MkV 4, VMEGS 1 |
|
- posoudí úplnost a neúplnost jednoduchého sdělení |
|
||
- reprodukuje obsah jednoduchého, krátkého sdělení |
|
||
- vede správně dialog |
|
||
- vyhledá reálný základ v reklamě a porovná ho s prezentací reklamy |
|
||
- volí vhodně tempo a pauzy podle svého komunikačního záměru |
|||
- rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji využívá podle komunikační situace |
|||
- píše obsahově i formálně správně krátké, jednoduché komunikační žánry |
|||
- sestaví osnovu; vypráví podle ní nebo napíše krátké vyprávění |
|||
Jazyková výchova |
|||
- porovnává význam slov |
|
||
- označí/najde ve slově část příponovou, předponovou a koncovku |
|
||
- využívá správné gramatické tvary plnovýznamových slov |
|
||
- rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary |
|
||
- v neúplné základní stavební dvojici označí základ věty |
|
||
- vhodně změní větu jednoduchou v souvětí; obměňuje spojovací výrazy podle potřeby projevu |
|
||
- píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách |
|
||
- aplikuje základní příklady syntaktického pravopisu |
|
||
Literární výchova |
|||
- zaznamenává své dojmy z četby |
|
||
- podle svých individuálních schopností vytváří literární text na dané téma |
|
||
|
|||
- rozlišuje vybrané typy uměleckých a neuměleckých textů |
|
||
- používá vybrané základní literární pojmy pro jednoduchý rozbor literárních textů |
|
||