5.1 Vzdělávací obsah Jazyk a jazyková komunikace
5.1.2 Vzdělávací obor Cizí jazyk
NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: ANGLICKÝ JAZYK
5.1.2.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
Vyučovací předmět Anglický jazyk vychází ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Cizí jazyk.
Hlavním cílem Anglického jazyka je vést žáka k získání dobré úrovně jazykové kultury cizího jazyka, která patří k podstatným znakům všeobecné vyspělosti absolventa základního vzdělávání. Anglický jazyk je jedním z jazyků, který proniká do každodenního života v naší republice. Setkáváme s ním prostřednictvím nápisů na zboží, v kinech, populární hudbě a také při práci na počítači. Snažíme se tedy vybavit žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožní správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat.
Na 1. stupni je výuka anglického jazyka orientována na seznámení žáků se základní slovní zásobou, jednoduchou gramatikou a především s poslechem a jednoduchou konverzací v jazyce. U žáků s SPU je kladen důraz především na mluvený projev a dovednost dorozumět se. Všichni žáci mohou využívat konzultačních hodin své vyučující.
Časové vymezení:
-
ročník – 0 hodin
-
ročník – 0 hodin
-
ročník – 3 hodiny
-
ročník – 4 hodiny
-
ročník – 4 hodiny.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1 Rozvoj schopnosti poznávání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, cvičení dovednosti zapamatování, řešení problémů, dovednosti pro učení a studium.
OSV 2 Sebepoznání a sebepojetí: informace o mé osobě, zdravé a vyrovnané sebepojetí
OSV 3 Seberegulace a sebeorganizace: regulace vlastního chování, organizace vlastního času, plánování učení a studia, stanovení vlastních cílů
OSV 8 Komunikace: řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, pravda, lež a předstírání v komunikace, komunikace v různých situacích
Environmentální výchova (EV)
EV 1 Ekosystémy: les, pole, vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina
Multikulturní výchova (MkV)
MkV 1 Kulturní diferenciace: zvyky a tradice, písně a poezie anglicky mluvících zemí, poznávání vlastního kulturního zakotvení
MkV 2 Lidské vztahy: tolerantní vztahy s jinými lidmi
MkV 4 Multikulturalita: význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumívání
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (VMEGS)
VMEGS 1 Evropa a svět nás zajímá: život dětí v jiných zemích, zvyky a tradice národů Evropy, zvyky a tradice národů Evropy, zážitky a zkušenosti z Evropy, naši sousedé
VMEGS 2 Objevujeme Evropu a svět: životní styl a vzdělávání mladých Evropanů, naše vlast a Evropa
5.1.2.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Anglický jazyk
Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:
Kompetence k učení
Učitel:
-
učí žáky vyhledávat informace z různých zdrojů,
-
na základě praktických příkladů vysvětluje žákům smysl a cíl učení, a tím posilujeme jejich kladný vztah k celoživotnímu vzdělávání,
-
seznamuje žáky se správnou terminologií, která souvisí s učivem,
-
využívá podobnosti s jinými cizími jazyky,
-
seznamuje a učí práci s chybou (učí žáky chybu najít, opravit ji a své počínání zhodnotit),
-
pozitivní motivací a individuálním přístupem při činnostech učí žáky trpělivosti.
Žák:
-
vnímá smysl slyšeného textu, napodobuje výslovnost a intonaci rodilých mluvčí,
-
pracuje s chybou.
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
-
podporuje samostatnost, tvořivost a logické myšlení při orientaci v cizím jazykovém prostředí,
-
vede žáky k řešení úkolů pomocí znalostí z více vyučovacích předmětů a za využití praktických dovedností, a tím k hledání více přístupů k jejich řešení,
-
vytváří praktické problémové úlohy a situace a na nich učíme žáky problémy řešit,
-
preferuje týmovou spolupráci při řešení problémů za využití moderní techniky.
Žák:
-
samostatně řeší problémy, volí vhodné postupy,
-
vyhledává informace vhodné k řešení problému.
Kompetence komunikativní
Učitel:
-
vede žáky k pozitivní prezentaci a reprezentaci své osoby a školy na veřejnosti,
-
v modelových situacích připravuje žáky na zvládnutí komunikace s příslušníky jiného národa či etnika,
-
seznamuje žáky s formami efektivní komunikace a jejich uplatňování v běžném životě,
-
využívá metody obsahující prvky prezentace výsledků a dáváme žákům maximální prostor pro samostatné písemné i ústní prezentace,
-
klade důraz na kulturní úroveň komunikace mezi žáky, na vzájemnou pomoc.
Žák:
-
používá zdvořilostní fráze,
-
využívá informační a komunikační prostředky.
Kompetence sociální a personální
Učitel:
-
při týmové spolupráci vede žáky k dodržování daných pravidel (zastávání různých rolí),
-
minimalizuje používání frontální výuky, preferujeme skupinovou a kooperativní formu výuky,
-
podporuje vzájemnou spolupráci a upevňuje v žácích vědomí, že spoluprací lze lépe naplňovat osobní i společné cíle,
-
podporuje integraci žáků se speciálními potřebami.
Žák:
-
reaguje na jednoduché pokyny,
-
pracuje ve skupině, podílí se na utváření příjemné atmosféry ve skupině.
Kompetence občanské
Učitel:
-
při práci soustavně monitoruje chování žáků se zřetelem na kulturní odlišnosti mezi nimi,
-
vede žáky k sebeúctě a úctě k jiným lidem,
-
v hodnocení uplatňuje prvky pozitivní motivace.
Žák:
-
seznamuje se s reáliemi života ve Velké Británii.
Kompetence pracovní
Učitel:
-
během celého období se snaží vést žáky k pozitivnímu vztahu k práci,
-
podporuje práci se slovníky a autentickým materiálem,
-
vytváří podnětné pracovní prostředí,
-
cíleně motivuje žáky k ovládnutí cizího jazyka, a tím k lepší možnosti následného pracovního zařazení.
Žák:
-
používá slovník,
-
zapojuje se do dialogu.
ANGLICKÝ JAZYK - 3. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy
|
|
- používá základní slovní zásobu v komunikačních situacích probíraných tematických okruhů - pozdraví, rozloučí se, představí se, osloví osoby - používá slovník - sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy a dalších témat -odpovídá na jednoduché otázky |
Rodina Škola Domov Lidské tělo
Mluvnice-základní grafické struktury |
OSV1, OSV 2, OSV 3, OSV 8, EV 1, MkV 1,MkV 2 |
|
- rozumí jednoduchým pokynům, reaguje na ně |
a typy vět |
||
- zopakuje a použije slova a slovní spojení, s kterými se při výuce setkal |
Zvuková a grafický podoba jazyka, vztah |
||
- rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného, poslechového nebo mluveného textu |
|||
- píše slova a krátké věty |
|||
- přiřadí mluvenou a psanou podobu téhož slova či spojení |
|||
- napíše s použitím jednoduchých vět o sobě, rodině aj. |
|||
ANGLICKÝ JAZYK - 4. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy, poznámky |
|
- používá základní slovní zásobu v komunikačních situacích probíraných tematických okruhů - pozdraví, rozloučí se, představí se, osloví osoby - používá slovník - sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy a dalších témat -odpovídá na jednoduché otázky |
Rodina Škola Domov Lidské tělo
Mluvnice-základní grafické struktury |
OSV 8, MkV 1, MkV 2, VMEGS 1 |
|
- rozumí jednoduchým pokynům, reaguje na ně |
a typy vět |
||
- zopakuje a použije slova a slovní spojení, s kterými se při výuce setkal |
Zvuková a grafický podoba jazyka, vztah |
||
- rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného, poslechového nebo mluveného textu |
Oblékání |
||
- píše slova a krátké věty |
Jídlo |
||
- přiřadí mluvenou a psanou podobu téhož slova či spojení |
Volný čas |
||
- vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu |
Kalendářní rok (svátky) |
||
- napíše s použitím jednoduchých vět o sobě, rodině aj. |
|||
- vyplní osobní údaje do formuláře |
|||
ANGLICKÝ JAZYK - 5. ROČNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy, poznámky |
|
- používá základní slovní zásobu v komunikačních situacích probíraných tematických okruhů - pozdraví, rozloučí se, představí se, osloví osoby - používá slovník - sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy a dalších témat -odpovídá na jednoduché otázky |
Rodina Škola Domov Lidské tělo
Mluvnice-základní grafické struktury |
OSV 8, MkV 1, MkV 2, MkV 4, VMEGS 1, VMEGS 2 |
|
- rozumí jednoduchým pokynům, reaguje na ně |
a typy vět |
||
- zopakuje a použije slova a slovní spojení, s kterými se při výuce setkal |
Zvuková a grafický podoba jazyka, vztah |
||
- rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného, poslechového nebo mluveného textu |
Oblékání |
||
- píše slova a krátké věty |
Jídlo |
||
- přiřadí mluvenou a psanou podobu téhož slova či spojení |
Volný čas |
||
- vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu |
Nákupy |
||
- napíše s použitím jednoduchých vět o sobě, rodině aj. |
Bydliště |
||
- vyplní osobní údaje do formuláře |
Dopravní prostředky |
||
Kalendářní rok (svátky, roční období, měsíce, dny v týdnu, hodiny) Příroda Počasí |
|||
Povolání |
|||