5.4 Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
5.4.1 Vzdělávací obor Člověk a jeho svět
5.4.1.3 NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: VLASTIVĚDA
5.4.1.3.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
V předmětu Vlastivěda je realizován obsah vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve vybraných okruzích z tematických okruhů: Místo, kde žijeme; Lidé a čas.
Žáci se učí pozorovat a pojmenovávat věci, jevy a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti. Poznávají sebe i své nejbližší okolí a postupně se seznamují se vzdálenějšími jevy a se složitějšími ději. Učí se vnímat krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, soustředěně je pozoruje, přemýšlí o nich a chrání je. Podmínkou úspěšného vzdělávání v této oblasti je vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo modelových situací. Propojením této oblasti s reálným životem a s praktickou zkušeností pomáhá žákovi zvládat nové životní situace, upevňovat pracovní a režimové návyky.
Na základě poznávání nejbližšího okolí, vztahů a souvislostí chápe organizaci života v rodině, ve škole, obci a ve společnosti (včetně situací ohrožení). Různé činnosti a úkoly by měly probudit kladný vztah k místu jejich bydliště, postupně rozvíjet vztah k naší zemi a k evropanství. Seznamují se s problémy, které provázejí soužití lidí, celé společnosti nebo i globální problémy. Učí se o nich přemýšlet a chránit je. Žáci poznávají, jak se život a věci vyvíjejí a jakým změnám podléhají v čase. Učí se vnímat historii a současnost České republiky i v kontextu Evropy.
Potřebné vědomosti a dovednosti ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět získávají žáci především tím, že pozorují názorné pomůcky, přírodu a činnosti lidí, hrají určené role, řeší modelové situace atd.
Časové vymezení:
-
ročník - 2 hodiny
-
ročník - 2 hodiny.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě, doplněna besedami a exkurzemi.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1: Rozvoj schopností poznání: cvičení smyslového vnímání, vzornosti a soustředění, řešení problémů
OSV 2 Sebepoznání a sebepojetí: moje tělo, co o sobě vím a co ne, můj vztah ke mně samému, moje vztahy k druhým lidem
OSV 3 Seberegulace a sebeorganizace: organizace vlastního času, plánování učení
OSV 5 Kreativita: nápady, originalita, tvořivost
Sociální rozvoj
OSV 6 Poznávání lidí: vzájemné poznávání ve třídě
OSV 7 Mezilidské vztahy: chování podporující dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc
OSV 8 Komunikace: řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, pravda, lež a předstírání v komunikace, komunikace v různých situacích
OSV 9 Kooperace: rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci
Environmentální výchova (EV)
EV 3 Lidské aktivity a problémy životního prostředí: doprava a životní prostředí, vlivy průmyslu na prostředí, odpady a hospodaření
s odpady, ochrana přírody, změny v krajině
EV 4 Vztah člověka k prostředí: naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví
Mediální výchova (MV)
MV 1 Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení: hledání rozdílů mezi různými druhy sdělení, chápání podstaty mediálního sdělení
MV 5 Fungování a vliv médií ve společnosti: vliv a role médií v každodenním životě
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (VMEGS)
VMEGS 1 Evropa a svět nás zajímá: zvyky a tradice národů Evropy, zážitky a zkušenosti z Evropy, naši sousedé
VMEGS 2 Objevujeme Evropu a svět: životní styl a vzdělávání mladých Evropanů, naše vlast a Evropa
5.4.1.3.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Člověk a jeho svět
Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:
Kompetence k učení
Učitel:
-
nabízí různé zdroje informací,
-
jasně, stručně, srozumitelně a v souvislostech provádí výklad,
-
vede žáka k užívání obecně platných termínů, znaků a symbolů, uvádí věci do souvislostí.
Žák:
-
vyhledává a třídí informace z různých zdrojů informací (encyklopedie, přírodovědné knihy a časopisy…).
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
-
nabízí problémové úkoly, objasňuje více druhů řešení a tím učí žáka řešit problémy, volit vhodné způsoby řešení, užívat při řešení problému empirické a logické postupy, tyto postupy prakticky ověřuje,
-
společně s žáky vytváří pravidla a kritéria hodnocení a tím umožňuje žákovi sledovat vlastní pokrok při zdolávání problémů.
Žák:
-
vyhledává informace a využívá vlastní zkušenosti při řešení problémů.
Kompetence komunikativní
Učitel:
-
nabízí různé texty a záznamy, audio i videotechniku a tím umožňuje žákovi porozumět různým typům textů a záznamů a obrazového materiálu,
-
poskytuje žákovi informační a komunikační prostředky a technologie, vede k bezpečné komunikaci.
Žák:
-
efektivně využívává informační a komunikační prostředky pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem.
Kompetence sociální a personální
Učitel:
-
umožňuje žákům podílet se na vytváření pravidel práce v týmu,
-
poskytuje žákům prostor pro skupinovou práci a kooperativní učení,
-
umožňuje žákům klást otázky a tím žák přispívá k diskusi v malé skupině.
Žák:
-
spolupracuje ve skupině a respektuje daná pravidla,
-
podílí se na příjemné atmosféře v týmu,
-
spolupracuje s druhými při řešení problémů.
Kompetence občanské
Učitel:
-
uznává možnost volby při rozhodování,
-
umožňuje žákovi rozhodovat se podle dané situace, poskytovat účinnou pomoc dle svých možností,
-
umožňuje dávat věci, jevy do souvislostí,
-
vede žáky k zodpovědnosti za svá rozhodnutí.
Žák:
-
chápe základní ekologické souvislosti,
-
zná požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví.
Kompetence pracovní
Učitel:
-
poskytuje žákům různé nástroje a pomůcky,
-
předkládá různá rizika a následky nejen ve vztahu k lidem, ale i k přírodě a tím vede žáka k zodpovědnému přístupu k výsledkům pracovní činnosti i z hlediska ochrany svého zdraví a zdraví druhých, i z hlediska ochrany životního prostředí.
Žák:
-
používá materiály, nástroje a vybavení a dodržuje vymezená pravidla.
5.4.1.3.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu VLASTIVĚDA
VLASTIVĚDA – 4. ROĆNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
Místo, kde žijeme |
OSV 1, OSV 2, OSV 3, OSV 5, OSV 6, OSV 7, OSV 8, OSV 9, |
||
- vyhledá a ukáže na mapě Evropy ČR a město, ve kterém žije |
Naše vlast Česká republika – poloha, kraje |
MV 1, |
|
- pomocí mapy vyjmenuje kraje ČR, krajská města |
a krajská města |
EV 3, EV 4, VMEGS 1, VMEGS 2 |
|
- sestaví pomocí plánu města plánek cesty do a ze školy |
Mapy a plány - čtení map, vysvětlivky mapy |
||
- rozliší na příkladech plán, druhy a typy map |
plány |
||
- používá v praxi vysvětlivky příruční vlastivědné mapy České republiky |
Orientace v krajině - kompas, buzola, |
||
- vyjmenuje hlavní a vedlejší světové strany, určí světové strany pomocí |
orientace podle mapy |
||
kompasu (buzoly) nebo vybraných přírodních úkazů |
|||
- dodržuje pravidla bezpečného chování v přírodě |
|||
- vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na |
Česká republika - povrch, vodstvo, počasí, |
||
mapách ČR |
podnebí, půda, zemědělství, průmysl |
||
- vyhledá a prezentuje přírodní, sídelní, hospodářské a kulturní zajímavosti |
nerostné bohatství, základy stát.zřízení, |
||
svého kraje |
Politický systém, státní symboly, armáda |
||
- zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest po |
Cestujeme po naší vlasti |
||
České republice |
|||
Česká republika – demokratický stát |
|||
- rozliší pojmy prezident, vláda, premiér, ministr, ministerstvo, parlament, |
|||
senát, poslanecká sněmovna; stručně charakterizuje jejich funkci a vyhledá |
|||
jejich konkrétní zástupce |
|||
- na obrázku rozliší státní symboly ČR, vysvětlí, kdy se používají, armáda ČR |
Státní symboly |
||
Lidé a čas |
|||
- na konkrétních příkladech rozliší minulost a současnost |
Čas - minulost a současnost |
||
- vysvětlí základní význam nemovitých a movitých památek |
|||
- vysvětlí stručně význam vybraných časových pojmů, orientuje se na časové |
|||
přímce
|
|||
- stručně charakterizuje období minulosti naší vlasti s využitím regionálních |
České země v pravěku; Slované na našem |
||
specifik |
území; Vláda Přemyslovců; Český stát za |
||
- stručně vysvětlí historický přínos vybraných osobností českých dějin |
vlády Lucemburků, Husitské války, První |
||
s ohledem na místní region |
Habsburkové na českém trůně |
||
- převypráví některou z pověstí |
Naše nejstarší minulost v pověstech |
||
- na vybraných příkladech porovná způsob života a práce našich předků |
Život našich předků do počátku novověku |
||
- vysvětlí historické důvody zařazení vybraných státních svátků |
Významné dny ČR a jejich historie |
||
VLASTIVĚDA – 5. ROĆNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
Místo, kde žijeme |
OSV 1, OSV 2, OSV 3, OSV 5, OSV 6, OSV 7, OSV 8, OSV 9, |
||
- používá v praxi se ve vybraných mapových značkách |
Práce s mapou |
MV 1, MV 5, EV 3, EV 4, VMEGS 1, VMEGS 2 |
|
- pomocí mapy Evropy ukáže sousední státy ČR, vyhledá světadíly na mapě |
Sousední státy ČR |
||
polokoulí |
|||
- vyhledá a prezentuje jednoduché údaje o sousedních státech ČR |
|||
- vyhledá a prezentuje jednoduché údaje o Evropě |
Evropa – jeden ze světadílů Cestujeme po Evropě |
||
- vyhledá a jednoduchým způsobem posoudí význam regionálních zvláštností |
Náš kraj - Hlavní město Praha |
||
přírody, osídlení, hospodářství a kultury svého kraje |
Kraje ČR |
||
- porovná způsob života a přírodu v České republice i jiných zemích |
|||
Lidé a čas |
|||
- konkrétním způsobem využije archiv, knihovnu, muzejní expozici, galerii jako |
Návštěva knihovny, muzea, |
||
informační zdroj pro pochopení minulosti |
|||
- zdůvodní základní význam nemovitých i movitých kulturních památek |
Kulturní památky a jejich význam |
||
- zdůvodní význam chráněných částí přírody |
Ochrana přírody v ČR |
||
- stručně charakterizuje období minulosti naší vlasti a historický přínos |
Od bitvy na Bílé do 19. století; 20. století - války, vznik Československé republiky, ČSR v letech1948 – 1989, ČR dnes |
||
vybraných osobností českých dějin s využitím regionálních specifik |
|||
- na vybraných příkladech porovná způsob života a práce našich předků |
|||
- vysvětlí historické důvody zařazení vybraných státních svátků |
Významné dny ČR a jejich historie |