PŘÍLOHA 3:
Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí
Dokumenty :
- Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020,
- Koncepce vzdělávání v oblasti krizového řízení,
- Národní program ochrany kritické infrastruktury,
- Usnesení bezpečnosti rady státu ze dne 17.ledna 2008 č.8,
- Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Obrana vlasti (MO)
- Zákon č. 222/1999 SB., o zajištování obrany ČR, § 52 Příprava občanů k obraně státu, odst.(5)
„ Za odbornou přípravu občanů k obraně státu podle tohoto zákona a podle zvláštních předpisů odpovídají ministerstva, jiné správní úřady a obce. Ministerstvo spolupracuje s MŠMT na zabezpečení odborné složky obsahu vzdělávání ve vydávaných učebních dokumentech v oblasti přípravy občanů k obraně státu.“
http://doctrine.vavyskov.cz/casopis1/2011_2/2011_2_6a.html
MŠMT – 4. březen 2003 –Pokyn MŠMT čj. 12 050/03-22
Učivo bude propojováno v těchto předmětech:
Český jazyk a literatura.
Prvouka.
Přírodověda.
Výtvarná výchova.
Pracovní činnosti.
1.ročník
Cíl
Rozvíjet u žáků význam prevence rizik, opatrnosti a preventivního chování i důležitost obstát samostatně v obtížné situaci.
Žák
- chápe konkrétní nebezpečí spojená s riziky běžného života ( doprava, chemické látky v domácnosti, elektrický proud, sport a zájmová činnost), s ohněm, s mimořádnou událostí,
- přivolá pomoc některým z osvojených způsobů,
- v případě potřeby využije linku tísňového volání, ovládá základní způsoby komunikace s operátory ( přiměřeně k věku),
Učivo:
- Sebeobrana, pomoc a prevence rizik
- důležitá telefonní čísla tísňového volání a blízkých osob, adresa bydliště,
- kdy a jak přivolat pomoc, koho požádat o pomoc, jak se chránit a jak předcházet úrazům, otravám a jiným ohrožením ( vazba na řešené běžné rizikové situace v různém ročním období, prostředí a při různých činnostech, včetně železniční a silniční dopravy),
- doma – neznámý člověk ( telefon, zvonek u dveří, internet), zbraně, alkohol, vhodné i nevhodné dotyky – jejich hranice, nevhodné trestání), komunikace a pomoc rodičů, učitelů,
- bezpečný odchod z domova – klíče, výtah,
- venku – volba správné cesty do školy, nebezpečná místa v okolí domu a školy, chování při setkání s cizím člověkem, jak se chovat, když zabloudím v cizím prostředí nebo městě,
- správné vedení – vysvětlení pojmu a významu – kamarád, blízská osoba, cizí osoba, trápení, smutek, pomoc, příklady ze života,
- záchranáři, uniformy, činnosti,
- co se se mnou může dít, když se bojím nebo si nevím rady, jak to mohu zvládnout a co mám dělat
- Požáry
- oheň – požár,
- prevence vzniku požáru doma, příčiny vzniku požáru doma,
- největší rizika požáru,
- ochrana při požáru a přivolání pomoci,
- pravidlo – zastav se – lehni – kutálej se
- ročník
Cíl:
Rozvíjet u žáků znalost bezpečí a schopnost odhadnout riziko a vyhnout se mu, posilovat odpovědnost žáků za vlastní zdraví a bezpečnost.
Žák
- odhadne riziko/ nebezpečnou situaci
- dodržuje zásady bezpečného chování v běžných situacích tak, aby nedocházelo k ohrožení jeho fyzického i duševního zdraví jiných
Učivo
- První pomoc
- Zajištění pomoci při různých rizikových situacích voláním na tísňovou linku nebo oslovením dospělé osoby, nácvik komunikace,
- Základní pravidla poskytování pomoci při drobných poraněních a běžných onemocněních
- Péče o zdraví a prevence rizik
- základní pravidla poskytování první pomoci při drobných poraněních a běžných onemocněních v souvislosti s osvojením učiva v oblasti rizik úrazovosti a onemocnění,
- bezpečné chování v různých životních situacích, v různé prostředí a při různých činnostech
- Požáry a jejich rizika
- základní označování nebezpečných látek,
- základní bezpečnostní a výstražné tabulky, zejména nebezpečí úrazu elektrickým proudem, požáru, výbuchu, ozáření, poleptání (kyselinou, louhem, příčina a prevence vzniku požáru mimo domov,
- správné chování při požáru,
- přivolání pomoci, ohlášení požáru
- Osobní bezpečí a podpora a ochrana duševního a fyzického zdraví
- správné vedení – vysvětlení významu pojmů: lhostejnost, přátelství, rozdíly, žalování, pomoc, strach, zbabělost..,
- příklady ze života,
- jak se umět vypořádat se strachem, který doprovází nebezpečnou situaci
- ročník
Cíl :
Rozvíjet u žáků schopnost rozpoznat varování před nebezpečím, rozeznat označení uzávěrů – zejména plynu, vody, elektřiny, umět určit (popsat) svou pozici v neznámém prostředí a zhodnotit možné následky svého jednání, zhodnotit důsledky bezdůvodného volání na tísňové linky
Žák
- na konkrétních příkladech rozpozná mimořádnou událost,
- jedná racionálně podle osvojeného schématu v případě, kdy se ztratí a zná čísla na tísňovou linku, domů, do školy,
- rozpozná rozdíl mezi signály (varovný signál, požární poplach, zkouška sirén),
- chová se účelně v případě požáru, mimořádné události i jiných rizikových situací běžného života, hledá pomoc u důvěryhodné osoby.
Učivo
- První pomoc ( opakování a rozvíjení učiva osvojeného ve 2. ročníku)
- Mimořádné události
- seznámení s pojmem,
- nejčastěji mimořádné události povodně, vichřice, požáry, laviny, únik nebezpečných látek),
- varování před nebezpečím (konkretizace různých způsobů varování, varovný signál Všeobecná výstraha),
- zásady volání na tísňové linky (kdy volat, rizika a dopady bezdůvodného chování na tísňové linky)
- Požáry
(modelové situace způsobů chování při požárech), nebezpečí zábavné pyrotechniky)
- Péče o zdraví a prevence rizik
- bezpečné chování v různých životních situacích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel,
- nebezpečí za tmy, chování při setkání s cizím člověkem,
- citlivé a věku odpovídající vysvětlení podstaty rizikového chování ( v souvislosti se šikanou, drogami, fyzickým a duševním násilím, agresivitou), jejich možnosti dopadů na zdraví ( fyzické i duševní), pomoc v nouzi, příklady ze života,
- co mi může pomoci, když jsem v mimořádné situaci
- ročník
Cíl :
Rozvíjet u žáků schopnosti bezpečně se orientovat a pohybovat ve známém prostředí ( blízkém okolí školy a bydliště) i v méně známém prostředí ( jiné části obce, města, příroda) za použití plánů a map
Žák :
- bezpečně se pohybuje v budově i mimo budovu v případě rizikových situací ( nouzové východy, označení únikové cesty), aplikuje pravidla bezpečného chování v různých situacích,
- zvládá základní pravidla bezpečného zacházení s ohněm,
- rozezná označení uzávěrů vody a plynu,
- poskytne základní první pomoc ( desinfikuje a ošetří drobná poranění, ošetří opařeniny a popáleniny, zastaví krvácení, zafixuje zlomenou končetinu),
- přivolá pomoc dospělého k záchraně tonoucího
Učivo :
- Osobní bezpečí a prevence duševního a fyzického zdraví
- vysvětlení významu pojmů : poznávání cizího prostředí, strach, stres, zbabělost, statečnost…příběhy ze života,
- evakuace (obecně),
- označení uzávěrů, rozvody plynu, vody, elektřiny, označení východů ( ve škole),
- bezpečné chování v různých životních situací a různých prostředcích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel,
- rizika letních prázdnin,
- nález neznámého předmětu, látky, munice, sloupy a stožáry elektrického vedení, spadlé dráty elektrického vedení, transformátory, železniční vagony
- Požáry a jejich rizika
- příčiny vzniku požárů,
- požáry v přírodě, lesní požáry,
- největší rizika požáru
- Péče o zdraví a poskytování první pomoci
- různý obvazový materiál a technika vzhledem k poraněné části těla, nácvik,
- rizika u vody, ( bazény, vodní plochy, vodní víry, tonutí , záchrana tonoucího, pohyb na zamrzlých přírodních vodních plochách,
- co se může dít v nebezpečných situacích
- ročník
Cíl :
Rozvíjet u žáků dovednost poskytnout pomoc při běžných úrazech či onemocněních, včetně základního ošetření, i ovládnout život zachraňující úkony (resuscitace)
Žák:
- rozlišuje příčiny úrazů, případné příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence , případné léčby,
- v modelové situaci uplatní správný postup při zásahu jiného člověka elektrickým proudem,
- ošetří úrazy různého charakteru,
- charakterizuje základní složky, funkce a činnosti integrovaného záchranného systému,
- rozlišuje situace, kdy lze a kdy nelze uhasit požár,
- pozná zneužívající osobu ( blízkou i neznámou ), rozezná rizikové situace, riziková místa i rizikové osoby o řekne ne na nevhodné návrhy, má základní povědomí, umí přivolat pomoc
Učivo :
- Integrovaný záchranný systém (složky, význam ve vztahu k řešení mimořádných událostí ( obecně),
- Požáry a jejich rizika
- způsoby chování při požárech (modelové situace), možnosti hlášení požáru,
- hasící přístroje ( všeobecně),při požáru, nácvik evakuace,
- evakuační plán – význam, nákres evakuačního plánu ( doma), požární hlásiče,
- úniková cesta, druhy únikových cest, význam značek označující únikové cesty
- Péče o zdraví a poskytování první pomoci
- resuscitace ( praktická ukázka, nácvik),
- přivolání pomoci, nahlášení událostí ( praktický nácvik),
- prevence rizik letních a zimních sportů ( cyklistika, bruslení, výškové sporty, vodní sporty, horská turistika, lyžování, snowboarding aj..- výstroj a výzbroj),
- rizika otrav, jejich příčiny a příznaky ( léky, houby, jedovaté houby, zkažené potraviny, plyn, alkohol, cigarety, drogy, čistící prostředky, chemické látky, neznámé a nebezpečné látky ve sklepích, na skládkách odpadů)
- rizika v souvislosti s provozem elektrických a plynových spotřebičů
- Podpora a ochrana fyzického a duševního zdraví, prevence, psychického onemocnění a násilí namířenému proti sobě samému
- vysvětlení pojmů : skutečné hodnoty, citová a mravní znalost, pomoc, neštěstí, přátelství, trápení, lhostejnost, diskriminace, šikana (obecně), kyberšikana ( obecně), násilí psychické a fyzické( obecně), linka bezpečí, dobrý příklad, ochrana slabších, dobrý skutek, síla odpuštění, ochrana identity, sebepoškozování, sebevraždy, ohrožování a poruchy duševního vývinu v dětství a dospívání, psychické újmy virtuálního světa,
- rizika a možné dopady – nevhodné dotyky, obtěžování, fotografování,
- základy zvládání stresových stavů,
- nebezpečí internetu