PŘÍLOHA 2:
Finanční gramotnost
Finanční gramotnost je nově zařazena v RVP ZV do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Žáci jsou seznamováni se světem financí a tato oblast přispívá k rozvoji finanční gramotnosti.
Učivo bude propojováno v těchto předmětech:
Matematika a její aplikace.
Český jazyk a literatura.
Prvouka.
Přírodověda.
Výtvarná výchova.
Pracovní činnosti.
Formy práce :
-
individuální i skupinová práce,
-
hry a experimenty,
-
učitelem moderované debaty,
-
křížovky, osmisměrky, spojovačky,
-
práce s medií,
-
práce na PC ( vyhledávání informací na internetu, zpracování dat v MS Excel, prezentace..),
-
projekty – Výstavky fotografií, ankety,
-
exkurze ( obchody, česká pošta, firmy, …)
-
konzultace s rodiči
Klíčové kompetence (přiměřeně k věku žáků)
Kompetence k učení
-
V řadě činností žák vyhledává informace na internetu, třídí je, zpracovává v tabulkách, vyvozuje z nich závěry.
-
Zopakuje si žák klíčové poznatky a zhodnotí své znalosti a dovednosti.
Kompetence k řešení problémů
-
Žák je ve vhodných případech veden k použití příslušného matematického postupu, na základě jehož může zvolit správné rozhodnutí.
-
Žák se učí obhájit svůj způsob řešení daného problému v konfrontaci s názory ostatních žáků.
Kompetence komunikativní
-
Žák je veden k tomu, aby představil výsledky své práce nebo práce své skupiny formou prezentace pro třídu.
-
Žák pracuje s různými druhy textů, příběhů v pracovních sešitech nebo v jiných dokumentech. Učí se vyhledávat v nich podstatné informace.
Kompetence sociální a personální
-
Činnosti jsou vedeny formou debaty ve třídě, nebo ve skupinách.
-
Žák je motivován k tomu, aby se zapojoval do diskuze, nicméně aby jeho zápisy do pracovních sešitů odrážely názory jeho vlastní, ale také ostatních spolužáků.
-
Žák je opakovaně vyzýván ke spolupráci a diskuzi s rodiči.
Kompetence občanské
-
Žák se seznamuje mimo jiné i s principy hospodaření veřejných rozpočtů.
Kompetence pracovní
-
Mnohé činnosti přispívají k orientaci žáka v otázkách související s podnikáním.
Učivo
-
PENÍZE
-
Vlastnictví, potřeby a zdroje
Vlastnictví – máme něco, co je naše.
Majetek – předměty, zveřejněné nápady, peníze, které vlastníme.
Hospodárnost – zacházíme se svým majetkem šetrně, abychom o ně nepřišli.
Potřeba - pocit nedostatku, lidské potřeby jsou omezené.
Zdroj – to, co nám pomůže uspokojit potřeby, zdroje jsou omezené.
Zboží
Zboží – předměty a služby určené k prodeji.
Předměty- věci, které můžeme koupit nebo prodat.
Služby – činnosti, které pro nás vykoná někdo jiný za peníze.
-
Vznik peněz
Směna – lidé si mezi sebou vyměňují nějaké zboží za jiné zboží podobné hodnoty.
Platidla
Platidlo – zboží. Které mělo pro všechny určitou hodnotu, prostředek směny
Peníze – peníze, které platí na určitém území ( například na území státu)
-
Čím platíme
Hotovostní peníze – mince a bankovky, mají určitou hodnotu, která je na nich vyznačena
Mince – kovové peníze s určitou hodnotou.
Bankovky – cenné peníze s určitou hodnotou.
Hotovostní placení – peníze při platbě předáme z ruky do ruky.
České mince a bankovky.
( 1 koruna česká – 1 Kč, 2 koruny české – 2Kč, 5 korun českých – 5 Kč, 10 korun českých – 10 Kč, 20 korun českých – 20 Kč, 50 korun českých – 50 Kč – mince).
( 100 Kč, Karel IV., barva zelená, jeden plastický svislý proužek, 200 Kč, Jan Amos Komenský, barva hnědá, dva plastické svislé kroužky, 500 Kč, Božena Němcová, barva hnědočervená, tři plastické proužky, 1 000,- Kč, František Palacký, barva fialová, jeden plastický vodorovný proužek, 2 000,- Kč, Ema Destinová, barva zelená, dva plastické vodorovné proužky, 5 000,- Kč, Tomáš Garrique Masaryk, barva modrá, tři plastické vodorovné proužky – česká bankovka s nejvyšší hodnotou)
Ochranné prvky – mince ani bankovky se nesmí napodobovat ( padělat) ani jinak zneužívat. Je to trestné.
České mince a bankovky – hotovostní peníze, kterými se platí na území ČR
Ochranné prvky a bankovky – opatření na ochranu bankovky před napodobením.
Bezhotovostní peníze
Bezhotovostní peníze – peníze, které jsou na účtu v bance a jsou vyjádřeny čísly.
Bankovní účet – „ peněženka“ na bezhotovostní peníze.
Bezhotovostní placení – placení převodem z účtu na účast.
Bankovní poplatky – poplatky za služby banky.
-
Kde a jak platíme
V obchodě.
Cena- peněžní částka, za kterou se zboží prodává.
Na poště.
Nejdůležitější údaje na poštovních poukázkách:
Částka v Kč – hodnota peněz, které posíláme nebo dostáváme ( napsaná číslicí a slovy – celá částka se píše dohromady, aby nedošlo k chybě).
Adresát – ten komu něco posíláme.
Odesílatel – ten, kdo něco posílá.
Číslo účtu : číslo účtu adresáta – vyplňujeme jen v případě, že posíláme peníze na účet.
Účel platby – k jakému účelu je platba prováděna.
Pošta – instituce, která slouží k doručování dopisů, balíků, různých zásilek a peněz.
Poštovní poukázka – formulář sloužící k odeslání nebo přijetí peněz prostřednictví m pošty.
V bance.
Banka – instituce, která poskytuje peněžní služby.
Platební karta – prostředek k výběru peněz.
Bankomat – samoobslušné zařízení sloužící nejčastěji k výběru hotovosti a ke zjištění množství peněz na účtu.
-
Hodnota peněz
Hodnota peněz – vyjadřuje, jaké množství zboží si za ně můžeme koupit.
-
Hospodaření domácnosti
-
Příjmy
Příjem – peníze, které přijímáme z jiných zdrojů, stávají se našim vlastnictví a můžeme je používat.
Druhy příjmů
-příjem z podnikání
-příjem z pronájmu nemovitosti
-ostatní příjmy
-sociální příjmy
-kapesné
-příjem ze zaměstnání
Zaměstnání – pracovní činnost, kterou vykonává zaměstnanec pro zaměstnance, dostává za ni odměnu.
Podnikání – činnost, kterou vykonává za účelem dosažení zisku, možnost dosažení zisku i ztráty.
Pronájem – zapůjčení majetku za peněžní odměnu.
Sociální dávky – příjmy od státu.
Kapesné – příjem dětí většinou od rodičů nebo prarodičů pro osobní využití.
-
Výdaje
Výdaje – peníze, které platíme za zboží.
Pevné výdaje- pravidelně se opakují ve stejné výši, nemění se.
Kontrolované výdaje – můžeme ovlivnit jejich výši, případně je úplně zrušit.
Jednorázové výdaje – neopakují se, vyskytují se v rozpočtu pouze jedenkrát
-
Sestavení rozpočtu.
Rozpočet – porovnání příjmů a výdajů.
Typy rozpočtu – vyrovnaný, přebytkový, schodkový.
-
Vyrovnaný rozpočet
Vyrovnaný rozpočet – příjmy = výdaje
Řešení vyrovnaného rozpočtu – zvýšení příjmů, snížení výdajů.
-
Přebytkový rozpočet
Přebytkový rozpočet – příjmy větší než výdaje.
Řešení přebytkového rozpočtu – spoření, nákup majetku, který přináší příjmy, utrácení přebytku za věci a služby.
-
Schodkový rozpočet
Schodkový rozpočet-příjmy menší než výdaje.
Řešení schodkového rozpočtu – zvýšení příjmu (brigáda, změna zaměstnání, druhé zaměstnání, přesčasy, ostatní)
-
Snížení výdajů ( jídlo, bydlení, energie, oblečení, obuv, vzdělání, internet, benzín, zábava, ostatní)
-
Reklamace zboží
Reklamace – uplatnění práva spotřebitele na bezchybné zboží.
Záruční doba – doba, po kterou prodejce ručí za kvalitu předmětů nebo služeb, které prodává.
Datum spotřeby – datum, po jehož uplynutí nesmí být zboží prodáváno.
Minimální trvanlivost – doba, po jejímž uplynutí může být výrobek za splnění určitých podmínek dál prodáván.
-
Finanční produkty
-
Úspory a půjčky
Spoření – ukládání určité částky peněz.
Úspora – peníze, které jsme naspořili.
Úrok – odměna za půjčení peněz.
Dluh – vypůjčené peníze navýšené o úrok.
Celková naspořená částka – vlastní vklady + úrok.
Celkový dluh – půjčené peníze + úrok.
-
Finanční plánování
Sestavení osobního plánu – zjistíme stav financí, stanovíme si cíle, vyhodnotíme cíle, určíme způsob, jak stanovených cílů dosáhneme.
1., 2. ročník
Žák
-
pozná české mince a bankovky,
-
uvede příklad využití platební karty,
-
odhadne cenu základních potravin a celkovou cenu nákupu.
-
v modelových situacích prokáže znalost správného nakupování.
Učivo:
-
peníze (vlastnictví, čím platíme, bezhotovostní peníze, kde a jak platíme, hodnota peněz).
-
ročník
Žák
-
zkontroluje, kolik peněz je vráceno při placení,
-
uvede příklad využití platební karty,
-
vlastními slovy vyjádří, co znamená, že je banka správce peněz,
-
odhadne cenu základních potravin a celkovou cenu nákupu.
Učivo:
-
peníze (vlastnictví, čím platíme, kde a jak platíme).
-
ročník
Žák
-
zkontroluje, kolik peněz je vráceno při placení,
-
uvede příklad využití platební karty,
-
vlastními slovy vyjádří, co znamená, že je banka správce peněz,
-
porovnává svá přání a potřeby se svými finančními možnostmi,
-
sestaví jednoduchý osobní rozpočet,
-
uvede příklady základních příjmů a výdajů domácnosti.
Učivo:
-
peníze (vlastnictví, čím platíme, kde a jak platíme, hodnota peněz),
-
hospodaření domácnosti (příjmy, výdaje, sestavení rozpočtu),
-
finanční produkty (finanční plánování).
-
ročník
Žák
-
objasní, jak řešit situaci, kdy jsou příjmy větší než výdaje,
-
objasní, jak řešit situaci, kdy jsou příjmy menší než výdaje,
-
na příkladech objasní rizika půjčování peněz,
-
porovnává svá přání a potřeby se svými finančními možnostmi,
-
sestaví jednoduchý osobní rozpočet,
-
uvede příklady základních příjmů a výdajů domácnosti
-
na příkladu vysvětlí, jak reklamovat zboží.
Učivo:
-
peníze (vlastnictví, vznik peněz, čím platíme, kde a jak platíme, hodnota peněz),
-
hospodaření domácnosti (příjmy, výdaje, sestavení rozpočtu, rozpočet, reklamace zboží),
-
finanční produkty (úspory a půjčky, finanční plánování).