PŘÍLOHA 1:
Dopravní výchova
-
Východiska, vazba na strategické dokumenty
Dopravní politika České republiky pro léta 2005-2013 (schválena usnesením vlády č.882 dne 13. července 2005)
Cíl:
- Zlepšování vnitřní a vnější bezpečnostní dopravy.
- Bezpečnost silniční dopravy Opatření v oblasti lidského činitele.
- Věnovat vysokou pozornost vzdělání, prevenci a osvětě v bezpečnosti dopravy.
- Národní strategie Bezpečnosti Silničního provozu 2011-2020
-
Rozložení učiva, výstupy na konci 1. stupně
Základním smyslem začlenění dopravní výchovy do výchovně – vzdělávacího procesu na 1. Stupni ZŠ je zajistit pro žáky příležitost poznat, pochopit a přijmout faktickou a etickou stránku bezpečnosti v silničním provozu.
Základním cílem zařazení dopravní výchovy do výuky je získání vědomostí, dovedností a návyků v oblasti bezpečného a ohleduplného chování v silničním provozu, přijetí etických norem, rozvoj klíčových kompetencí žáka s důrazem na rozvoj komunikace, sounáležitosti, úcty ke zdraví, odpovědnosti za své zdraví a bezpečnost i zdraví druhých. Jde o výchovu k toleranci a ohleduplnosti k ostatním.
Dopravní výchova by měla mít kladný dopad na celoživotní učení dětí a vést následovně ke snížení nehodovosti a rizikových situací v silničním provozu.
Učivo bude propojováno v těchto předmětech:
Český jazyk a literatura.
Prvouka.
Přírodověda.
Výtvarná výchova.
Pracovní činnosti.
1.ročník
Cíl :
- seznámit žáky se základními pravidly bezpečnosti v silničním provozu.
- položit základ pro pochopení bezpečného a ohleduplného chování.
- poznat nejbližší okolí s ohledem na bezpečnost silničního provozu.
Žák
- v běžných činnostech školy uplatňuje pravidla chůze po chodníku a po silnici,
- bezpečně překoná silnici,
- rozlišuje bezpečná a nebezpečná místa pro hru,
- v modelových situacích prokáže znalost správného cestování autem.
Učivo :
- Silniční provoz
- kdo je účastníkem silničního provozu ( chodec, cyklista, dopravní prostředky),
- pojmy v silničním provozu ( chodník, obrubník, zábradlí, silnice, přechod pro chodce).
- Chodník
- Na chodníku ( základní pravidla chůze po chodníku)
- Silnice
- Na silnici ( co se děje na silnici, chůze po silnici, reflexní doplňky)
- Místo pro hru
- Kde si hrát ( vhodná a nevhodná místa ke hře)
- Přecházení
- Přecházení silnice bez přechodu
- Přecházení silnice po přechodu
- Cestování
- Jízda autem( základní pravidla – autosedačka a zádržné systémy, výstup
a nástup)
- Cesta do školy ( bezpečná cesta do školy, konkrétní situace)
-
ročník
Cíl :
- vést žáky k pochopení nutnosti bezpečného a ohleduplného chování,
- uvědomování si rizik nebezpečí v silničním provozu.
Žák
- správně používá pravidla chování na stezkách pro chodce ( při akcích školy),
- rozezná vybrané značky pro chodce,
- bezpečně překoná silnici se světelnými signály,
- rozlišuje a pozná bezpečná místa pro hru,
- v modelových situacích uplatňuje pravidla správného cestování dopravními prostředky,
- rozpozná a používá bezpečnou cestu do školy, zvládá modelové situace „ sám domů“
Učivo :
1.Silniční provoz
- Vztahy mezi účastníky silničního provozu ( chodec, cyklista, dopravní prostředky)
2.Chodník a stezka pro chodce
- Značky ( Stezka pro chodce, Zákaz vstupu, Chodník uzavřen)
- Silnice
- Na silnici ( základní pravidla chůze po silnici, reflexní doplňky)
- Krajnice a její nástrahy
- Místo pro hru
- Kde si hrát ( vhodná a nevhodná místa ke hře)
- Na čem se ještě jezdí ( in-line brusle, skateboard, koloběžka. ( ochrana – přilba, chrániče.)
- Přecházení
- Přecházení silnice bez přechodu
- Přecházení silnice po přechodu
- Přecházení silnice po přechodu se světelnými signály
- Cestování
- Jízda autem ( pravidla bezpečné jízdy – autosedačka a zádržné systémy, výstup a nástup)
- Cesta dopravními prostředky ( základní pravidla cestování, nástup a výstup, chování za jízdy)
- Vztahy mezi cestujícími v autě, v hromadných prostředcích
Cesta do školy ( pravidla bezpečné cesty do školy, konkrétní situace a nebezpečí)
Poslouchej, dívej se, přemýšlej ( vnímání všemi smysly a chápání souvislostí)
-
ročník
Cíl :
- rozvíjet schopnost uvědomit si rizika a nebezpečí v silničním provozu,
- vnímat okolní dění všemi smysly,
- učit se vyvozovat správné závěry pro bezpečné chování
- uvědomovat si ostatní účastníky provozu, zejména v roli chodce.
Žák :
- reaguje v roli chodce na ostatní účastníky SP,
- používá reflexní doplňky a zná jejich dopad,
- v modelových situacích využívá osvojená pravidla chování na stezkách pro chodce, v obytné zóně,
- rozezná vybrané značky,
- bezpečně překoná silnici se světelnými signály, přejde mezi zaparkovanými vozy a silnici s více jízdními pruhy,
- ovládá pravidla na bruslích a koloběžce a využívá je,
- v modelových situacích a při akcích školy uplatňuje bezpečné chování v dopravních prostředcích a na zastávkách
Učivo :
- Chodec
Na chodníku
- Pravidla chůze po chodníku ( co se smí a nesmí na chodníku)
- Kdo je chodec ( brusle, koloběžka,..
- Nebezpečí a nebezpečné chování ( vztahy mezi účastníky na stezkách)
- Značky ( Stezka pro chodce, Zákaz vstupu chodců, Chodník uzavřen)
- Silnice
- Pravidla chůze po silnici ( pravidla pro jednotlivce a skupiny. Vidět a být viděn –reflexní doplňky)
- Nebezpečí na silnici ( vozidla s právem přednosti v jízdě, tramvaj)
- Značky ( Zákaz vstupu chodců, Chodník uzavřen, Silnice pro motorová vozidla, Dálnice)
- Místo pro hru
- Silnice a chodník )vhodná a nevhodná místa ke hře)
- Hřiště a cesta na něj
- Obytná zóna a její pravidla,
- Na čem se ještě jezdí ( in-line brusle, skateboard, koloběžka,
- Ochrana – přilba a chrániče)
- Přecházení
- Přecházení po silnici bez přechodu,
- Přecházení silnice po přechodu
- Přecházení silnice s více pruhy,
- Přecházení silnice se světelnými signály,
- Přecházení po přechodu s jízdním kolem
- Cestování autem
- Pravidla na parkovišti,
- Nástup a výstup, odpovídající místo k sezení,
- Pravidla chování mezi cestujícími v autě, zádržné systémy – autosedačky a poutání
- Cesta dopravními prostředky
- Druhy dopravních prostředků a jejich specifika
- Pravidla chování na zastávce
Poslouchej, dívej se, přemýšlej ( souvislosti konkrétních situací, posouzení situace, včasné vyvození bezpečného chování, nalezení správného řešení)
-
ročník
Cíl :
- být zodpovědný za svoje chování,
- uvědomovat si rizika a vztahy mezi všemi účastníky silničního provozu,
- hledat řešení krizových situací zejména v roli cyklisty,
- vnímat všemi smysly, zhodnotit a zpracovat získané informace a vyvodit z nich správné závěry pro bezpečnou cestu.
Žák :
- popíše výbavu cyklisty a jízdního kola k bezpečné jízdě,
- zná způsob a pravidla bezpečné jízdy na jízdním kole,
- (při vhodných podmínkách školy) prokáže bezpečný pohyb na kole ( na silnici, na stezkách i v terénu), chová se ohleduplně k ostatním účastníkům silničního provozu, bezpečně překoná s kolem silnici a zvládá základní manévry cyklisty,
- vybere bezpečné místo pro pohyb na kole,
- jako cyklista správně používá reflexní i ostatní doplňky a výbavu kola,
- rozeznává vybrané značky,
- naplánuje jednoduchý cyklistický výlet, včetně cesty dopravními prostředky, posoudí rizika cesty,
- v modelových situacích prokáže znalost chování v krizové situaci
Učivo :
- Cyklista
Výbava jízdního kola a cyklisty
- povinná a doporučená výbava jízdního kola cyklisty (přilba, její funkce a použití, reflexní doplňky a ostatní doplňky pro bezpečnou jízdu),
- odpovědnost cyklisty a vztahy mezi účastníky silničního provozu
Způsob jízdy na jízdním kole
- Technika jízdy, přeprava zavazadel
Bezpečná cesta
- Místa pro jízdu na kole (stezky pro cyklisty, obytná zóna)
- Cyklista na křižovatce
- Druhy křižovatek a kruhový objezd (zásady přednosti v jízdě, obočování)
- Vztahy mezi účastníky silničního provozu
Cyklista na křižovatce
- Problematika silnice z pohledu cyklisty a značení (základní pravidla bezpečné jízdy na silnici, jízda za snížené viditelnosti a zhoršených podmínek),
- Znamení, zastavování, odbočování a objíždění,
- Vedení kola, vyjíždění do silnice,
- Přecházení s kolem bez přechodu a po přechodu,
- Kde si hrát (vhodná a nevhodná místa ke hře),
- Značky
Rodinný cyklistický výlet
- Plánování trasy a výbava na cestu,
- Cyklista v dopravních prostředcích,
- Způsob jízdy ve skupině (zásady ohleduplnosti k ostatním účastníkům silničního provozu)
V ohrožení
- Zásady správného chování v krizové situaci (možnosti krizových situací, jejich řešení, důležitá spojení)
- Cesta do školy
- Poslouchej, dívej se, přemýšlej (souvislosti konkrétních situací, posouzení situace, včasné vyvození bezpečného chování, nalezení správného řešení)
-
ročník
Cíl :
- upevňovat a rozvíjet získané vědomosti, dovednosti a návyky účastníka silničního provozu – chodce i cyklisty,
- poznávat vztahy mezi všemi účastníky, uvědomovat si je, učit se bezpečnému chování i v krizových situacích,
- seznámit se s první před lékařskou pomocí.
Žák
- bezpečně ovládá pravidla chodce i cyklisty,
- rozeznává další dopravní značky,
- poznává vztahy účastníků silničního provozu,
- odhadne dopravní situaci, její nebezpečí a vyvodí správné řešení, snaží se zachovat adekvátně situaci,
- zná ohleduplné chování a osvojuje si ho,
- snaží se předcházet nebezpečí s ohledem na sebe i ostatní účastníky silničního provozu
Učivo :
- Na chodníku
- Shrnutí pravidel bezpečného a ohleduplného chování na chodníku,
- Vztahy mezi účastníky silničního provozu
- Výbava jízdního kola a cyklisty
- Potřeba správné výbavy jízdního kola a cyklisty( reflexní doplňky a ostatní doplňky pro bezpečnou jízdu),
- Odpovědnost cyklisty a vztahy mezi účastníky silničního provozu
- Chodec a cyklista na silnici
- Shrnutí pravidel bezpečného a ohleduplného chování při pohybu na silnici,
- Pravidla chůze po silnici pro skupiny i jednotlivce,
- Pravidla jízdy za snížené viditelnosti,
- Základní pravidla bezpečné jízdy na silnici (bezpečné manévry cyklisty na silnici)
- Pravidla pohybu za snížené viditelnosti a zhoršených podmínek
- Bezpečná jízda
- Technika jízdy,
- Pravidla jízdy po stezkách a mimo silnici
- Cyklista na křižovatce
- Pravidla pro bezpečné překonání překážky,
- Vztahy mezi účastníky silničního provozu
- Volný čas a sportovní aktivity
- Druhy volnočasových aktivit související se silničním provozem a dodržování pravidel (vhodné a nevhodné lokality k uskutečňování aktivit, konkretizace aktivit podle lokality obce a ZŠ)
- Přecházení silnice
- Shrnutí základních pravidel překonání silnice ve městě i mimo něj (vztahy mezi účastníky silničního provozu)
- Cesta dopravními prostředky
- Shrnutí základních pravidel bezpečnosti při cestování dopravními prostředky,
- Pravidla při jízdě autem ( zadržené systémy)
- Vztahy mezi cestujícími a účastníky hromadné dopravy
- Prázdniny
- Zásady bezpečného chování v době volna a cestování (specifika lokality bydliště a obce pro trávení dnů volna)
- Nebezpečí
- Krizové situace (možnosti, jejich řešení, důležitá spojení)
- Cesta do školy
- Dopravní značky (odpovídající značky pro jednotlivé celky)
- V silničním provozu nejsi sám (vnímání tématu v souvislostech zejména vztažených k dané situaci, řešení situací, sociální pohled, hledisko sounáležitosti, spolupráce)