5.5 Vzdělávací oblast Umění a kultura
5.5.2 Vzdělávací obor Výtvarná výchova
NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: VÝTVARNÁ VÝCHOVA
5.5.2.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
Hlavním cílem vyučovacího předmětu je Výtvarná výchova jako součást procesu rozvoje estetických vztahů žáků ke skutečnosti a k umění. Výuka vychází především z citového vztahu žáků k zobrazované skutečnosti. Výtvarné činnosti rozvíjejí tvořivost, fantazii, estetické cítění, podněcují a uspokojují potřeby žáků vyjadřovat se k různým tématům, situacím, prožitkům. Důraz je kladen na žákovu vlastní tvůrčí činnost, rozvíjení fantazie a emocionálních prožitků z tvorby a subjektivního vnímání světa. Pro výtvarnou činnost je nepostradatelné příznivé a klidné prostředí zbavené strachu ze známky nebo výsměchu druhých.
Na 1. stupni žáky podněcujeme ke spontánnosti, uvolněnosti a emocionálnímu přístupu ke světu a jeho bezprostřednímu způsobu znázornění jednoduchými technikami.
Do výuky je zařazena dopravní výchova (Dopravní výchova – Příloha 1), žáci se seznamují se světem financí (Finanční gramotnost – Příloha 2), osvojují si bezpečné chování a vzájemnou pomoc v různých životních situacích (Ochrana člověka za mimořádných událostí – Příloha 3).
Vzdělávací obsah je zpracován pro jednotlivá období, konkrétní činnost si volí učitel sám dle svého uvážení s ohledem na podmínky výuky, schopnosti, zkušenosti a potřeby žáků.
V 1. období převládá spontánnost, bezprostřednost výtvarného projevu dítěte. Děti kreslí rády zpaměti, předlohám se vyhýbají. Jejich představy je těší a snaží se je ztvárnit. Vhodná motivace podněcuje uvolnění dětské fantazie. Děti potom často tvoří s velkým zaujetím a prožívají velkou radost z toho, co vytvořily. Jejich práce jsou plné volnosti, naivnosti a psychologických záhad. Úlohou učitele v tomto období je posilovat sebevědomí žáků, využívat jejich fantazii, rozvíjet ji, podporovat jejich vlastní výtvarné vyjadřování, podněcovat zájem o výtvarnou práci vhodnou motivací. Mezi metody a formy práce zařazuje učitel co nejvíce různé hravé činnosti a experimentování.
V 2. období se zaměřujeme na vycvičení oka a žákovy ruky, rozvíjení schopnosti čistého a jistého zobrazování, pěstování správného vnímání krásy formy, linie, barvy i symetrie. Postupně se tříbí smyslová vnímavost, uvědomělé pozorování a výtvarné vidění.
Výuka Výtvarné výchovy je často spojována s výukou jiných předmětů - výtvarně lze vyjadřovat zvolený jednoduchý rytmus melodie v Hudební výchově, při kresbě přírodnin je vhodné využít znalostí z oblasti Člověk a jeho svět. Při kresbě nářadí je třeba znát, jak a k čemu se určité nářadí používá, zde tedy vytváříme mezipředmětovou vazbu s Pracovními činnostmi, při tématickém kreslení se dá vhodně využít některé četby z čítanky v rámci Českého jazyka.
Časové vymezení:
-
ročník – 1 hodina
-
ročník – 1 hodina
-
ročník – 2 hodina
-
ročník – 2 hodiny
-
ročník – 1 hodiny.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě, doplněna výstavami.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1: Rozvoj schopností poznávání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; řešení problémů
OSV 5: Kreativita: cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, schopnosti "dotahovat" nápady do reality)
Multikulturní výchova (MkV)
MkV 1: Kulturní diference: jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky, ale i jako součást etnika; poznávání vlastního kulturního zakotvení; respektování zvláštností různých etnik
5.5.2.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Výtvarná výchova
Kompetence k učení
Učitel:
-
vede žáky k pochopení umění jako specifického způsobu poznání,
-
učí prezentovat svůj výtvarný projev a naslouchat sdělení druhých,
-
rozvíjí tvořivé schopnosti žáků, pěstuje jejich estetické cítění a vkus,
-
seznamuje žáky s ilustracemi v dětských knihách, učí je poznávat nejznámější malíře – ilustrátory,
-
vede žáky k sebehodnocení,
-
individuálním přístupem k žákům maximalizuje jejich šanci prožít úspěch,
-
vede žáky k samostatnému organizování některých akcí mimo vyučování,
-
na začátku hodiny vždy žáky seznámí s cílem, v závěru zhodnotí s žáky jeho dosažení.
Žák:
-
dovedností získaných při výtvarných činnostech využívá při výuce dalších předmětů a naopak.
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
-
vede žáky k výtvarnému zobrazení tvarů předmětů na základě her s nimi,
-
učí žáky pozorovat a vnímat krásu přírody, hovořit o svých pocitech a dojmech, pokusit se je výtvarně vyjadřovat,
-
četbou, vyprávěným příběhem, hudbou, dramatickým dílem podněcuje a rozvíjí výtvarné představy žáků,
-
dává možnost výtvarným projevům v různých technikách.
Žák:
-
výtvarně experimentuje, objevuje tvary věcí kolem nás,
-
hraje si s linií s využitím různých plastických materiálů
-
sám řeší nějaký praktický problém v životě školy - výzdobu své učebny, program některých vystoupení, kostýmy, činnost klubu apod.
Kompetence komunikativní
Učitel:
-
učí žáky spolupracovat, proto zavádí do výuky kooperativní a projektové vyučování jako model týmové práce,
-
tvůrčími činnostmi založenými na experimentování vede žáky k odvaze a chuti uplatnit osobně jedinečné pocity a prožitky a zapojit se na své odpovídající úrovni do procesu komunikace,
-
učí žáky chápat umění jako svébytný prostředek komunikace,
-
probouzí a rozvíjí schopnosti výtvarného vyjadřování žáků.
Žák:
-
hovoří o pozorovaných jevech z přírody, lidové kultury, společnosti apod.
Kompetence sociální a personální
Učitel:
-
vede žáky k chápání umění a kultury jako neoddělitelné součásti lidské existence, k poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech,
-
učí je tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám i kulturním projevům,
-
vytváří kladný citový vztah k výtvarnému umění,
-
učí žáky respektovat vzájemné odlišnosti ve výtvarném vyjadřování.
Žák:
-
posuzuje výsledky své práce,
-
přijme roli ve skupině,
-
má pozitivní přístup k práci své i ostatních.
Kompetence občanské
Učitel:
vede žáky k uvědomování si sebe samého, svých osobních prožitků a svých možností obohacovat emocionálně život prostřednictvím vlastní tvorby neovlivněné vnuceným výtvarným vzorem
- vede žáky k ochraně svého zdraví a ochraně životního prostředí.
Žák:
-
pomáhá při výzdobě školy, třídy.
Kompetence pracovní
Učitel:
-
vede k pozitivnímu vztahu k práci,
-
vede k získání základních pracovních návyků při použití jednoduchých výtvarných technik,
-
seznamuje žáky s výtvarnými nástroji, materiály a technikami.
Žák:
-
kreslením, malováním a modelováním rozvíjí tvarovou, barevnou i prostorovou představivost a jemnou motoriku.
5.5.2.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Výtvarná výchova
VÝTVARNÁ VÝCHOVA - 1. - 3. ROČNÍK ( 1. období ) |
||||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
||
- pozná různé druhy tvarů; porovnává jejich podobné či odlišné vlastnosti, jejich vztahy; rozlišuje různorodé přírodní materiály; -seznamuje se s rozličnými výtvarnými postupy, technikami a nástroji |
Vizuálně obrazné elementy - tvar, objem, kvalita, textura a jejich vztahy - kontrast podobnost, rytmus struktura. Neobvyklé materiály a nástroje. |
OSV1, OSV 5 |
||
- záměrně využívá a kombinuje vizuálně obrazné elementy a prostředky; tvůrčím způsobem experimentuje s barvami |
Hra s linií, barvou a modelovací hmotou, originalita dle vlastní fantazie a vlastních prožitků. |
|||
- vyjadřuje se výtvarně na základě svého smyslového a pohybového vnímání |
Smyslové vnímání, pohyb a výtvarné vyjádření. |
|||
- zdůvodní a obhájí výtvarné pojetí; vede dialog, vyjadřuje se k nové tvorbě své i druhých; toleruje jejich způsoby výtvarného vyjádření; porovná vlastní interpretaci s interpretací uznávanou a inspiruje se jí |
Porovnávání a interpretace vlastní tvorby a tvorby spolužáků s tvorbou a interpretací uznávaných autorů. |
|||
- ověřuje si vliv své činnosti na okolí, vystavuje své práce, podílí se na zlepšení prostředí školy |
Instalace výstavy, zjištění dopadu na širší sociální prostředí. |
|||
VÝTVARNÁ VÝCHOVA - 4. - 5. ROČNÍK ( 2. období ) |
||||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
||
- vědomě se zaměřuje na projevení vlastních životních zkušeností |
Kombinace a proměny prvků vizuálně obrazného vyjádření v ploše, objemu a prostoru. |
OSV1, OSV 5, MkV 1 |
||
- rozliší reálný a duchovní prostor; uplatňuje své fantazijní představy; vědomě volí nástroje a techniky; tvoří jednoduché plošné konkrétní výtvarné vyjádření |
Spontaneita, hledání nových kontextů pro uplatnění samostatně vytvořených a přejatých obrazových znaků. |
|||
- uplatňuje vztah zrakového vnímání k vnímání kompozice z geometrických tvarů ostatními smysly, experimentuje v kompozici, rozkládá a syntetizuje různé tvary i barvy, využívá výrazové možnosti barev a jejich kombinaci, uplatňuje osobitost v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření nových a neobvyklých pocitů a prožitků, svobodně volí a kombinuje prostředky |
Smyslové vnímání, pohyb a výtvarné vyjádření. Výrazové možnosti akční tvorby, grafika PC, fotografie, video. Volba vhodných prostředků k danému námětu, manipulace s objekty, pohyb těla a jeho umístění v prostoru, rozlišení typů vizuálně obrazného vyjádření |
|||
- samostatně odhaluje interpretační kontext vlastního i přejatého zrakového vyjádření, aby byl srozumitelný pro ostatní; ověřuje vliv svých činností na okolí
|
Komunikační obsah obrazových znaků přejatých i vytvořených samostatně, vhodnost užití obrazových znakových prostředků pro dosažení konkrétních účinků v komunikaci, účast na výzdobě školy. |
|||
- hledá a pojmenovává základní obrazotvorné prvky a kompoziční přístupy v uměleckém díle a porovnává rozdíly výtvarných děl, rozlišuje vhodnost použití výtvarných technik
|
Účinek uměleckého díla současnosti a minulosti. Porovnávání vlastní interpretace s všeobecně uznávanými pravidly. Hledání, rozlišování a vytváření obrazných znakových prostředků pro vyjádření statického i dynamického chápání reality, uspořádání objektů do celků - výrazovost, velikost, vzájemné postavení. Hledisko vnímání a motivace přístupů k vizuálně obrazným vyjádřením - vizuální, dynamické, statické, fantazijní, založené na smyslovém vnímání |
|||
- hodnotí, zdůvodňuje a obhajuje svoji výtvarnou výpověď a vyjadřuje se k tvorbě ostatních, hledá v ní zdroj pro svá vlastní vizuálně obrazná vyjádření
|
Nové kontexty pro uplatnění samostatně vytvořených i přejatých obrazových znaků. Výtvarná výpověď hodnocení, zdůvodnění a obhájení, vyjádření se k tvorbě vlastní i ostatních. Tolerance k rozdílným způsobům výtvarných vyjádření. Komunikace se spolužáky, rodinnými příslušníky, vysvětlování výsledků tvorby podle vlastních schopností |
|||