5.4 Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
5.4.1 Vzdělávací obor Člověk a jeho svět
5.4.1.1 NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: PRVOUKA
5.4.1.1.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
Vyučovací předmět Prvouka vychází ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět pro 1. období.
Předmět předkládá žákům nové poznatky a rozvíjí dovednosti z různých oblastí života. Vytváří předpoklady pro základní pracovní a režimové návyky a představy o nejběžnějších skutečnostech a zákonitostech v přírodě i společnosti, o lidských činnostech a výtvorech, o nejdůležitějších podmínkách života, zdraví, bezpečí a dalších tématech. Učí žáky jednat a rozhodovat se v běžných i méně obvyklých životních situacích, spoléhat na sebe, ale i na pomoc druhých. Důraz je kladen na dopravní výchovu (Dopravní výchova – Příloha 1). Vede žáky k odpovědnosti za vlastní zdraví a bezpečnost, za své chování, jednání a rozhodování. Žáce se seznamují se základními právy a povinnostmi, se světem financí (Finanční gramotnost – Příloha 2). Učí se vnímat přírodní jevy, pozorovat je, přemýšlet o nich a chránit je. Osvojují si bezpečné chování a vzájemnou pomoc v různých životních situacích (Ochrana člověka za mimořádných událostí – Příloha 3). Potřebné vědomosti a dovednosti ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět získávají žáci především tím, že pozorují názorné pomůcky, přírodu a činnosti lidí, hrají určené role, řeší modelové situace atd.
Vzdělávací obsah předmětu je členěn do pěti tematických okruhů - Místo, kde žijeme; Lidé kolem nás; Lidé a čas; Rozmanitost přírody; Člověk a jeho zdraví.
Časové vymezení:
- ročník – 2 hodin
- ročník – 2 hodin
- ročník – 2 hodin
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě, doplněna besedami a exkurzemi.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1 Rozvoj schopností poznání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, řešení problémů
OSV 2 Sebepoznání a sebepojetí: moje tělo, co o sobě vím a co ne, můj vztah ke mně samému, moje vztahy k druhým lidem
OSV 3 Seberegulace a sebeorganizace: organizace vlastního času, plánování učení
OSV 4 Psychohygiena: dobrá organizace času, rozumové zpracování problému, hledání pomoci při potížích
OSV 5 Kreativita: nápady, originalita, tvořivost
Sociální rozvoj
OSV 6 Poznávání lidí: vzájemné poznávání ve třídě
OSV 7 Mezilidské vztahy: chování podporující dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc
OSV 8 Komunikace: řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, pravda, lež a předstírání v komunikace, komunikace v různých situacích
OSV 9 Kooperace a kompetice: rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci
Výchova demokratického občana (VDO)
VDO 2 Občan, občanská společnost a stát: přijímat odpovědnost za své postoje a činy (zejména v ochraně životního prostředí)
Multikulturní výchova (MkV)
MkV 2 Lidské vztahy: právo všech lidí žít společně a podílet se na spolupráci, uplatňování principu slušného chování (základní morální hodnoty)
Environmentální výchova (EV)
EV 1 Ekosystémy: les, pole, vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina
EV 2 Základní podmínky života: voda, ovzduší, půda, ochrana biologických druhů, energie, přírodní zdroje,
EV 3 Lidské aktivity a problémy životního prostředí: doprava a životní prostředí, vlivy průmyslu na prostředí, odpady a hospodaření
s odpady, ochrana přírody, změny v krajině
EV 4 Vztah člověka k prostředí: naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví,
Mediální výchova (MV)
MV 1 Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení: hledání rozdílů mezi různými druhy sdělení, chápání podstaty mediálního sdělení
5.4.1.1.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Prvouka
Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:
Kompetence k učení:
Učitel:
- vede žáky k zakládání pokusů,
- nabízí různé zdroje informací, vede žáka k vyhledávání a třídění informací z různých zdrojů informací,
- jasně, stručně, srozumitelně a v souvislostech provádí výklad.
Žák:
- pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti,
- vyhledává a třídí informace z různých zdrojů informací (encyklopedie, přírodovědné knihy a časopisy…),
- užívá obecně platné termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí.
Kompetence k řešení problémů:
Učitel:
- nabízí problémové úkoly, objasňuje více druhů řešení a tím učí žáka řešit problémy, volit vhodné způsoby řešení, užívat při řešení problému empirické a logické postupy, tyto postupy prakticky ověřuje,
- společně s žáky vytváří pravidla a kritéria hodnocení a tím umožňuje žákovi sledovat vlastní pokrok při zdolávání problémů.
Žák:
- vyhledává informace a využívá vlastní zkušenosti při řešení problémů.
Kompetence komunikativní:
Učitel:
- nabízí různé texty a záznamy, audio i videotechniku a tím umožňuje žákovi porozumět různým typům textů a záznamů a obrazového materiálu,
- poskytuje žákovi informační a komunikační prostředky a technologie.
Žák:
- efektivně využívává informační a komunikační prostředky pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem.
Kompetence sociální a personální:
Učitel:
- umožňuje žákům podílet se na vytváření pravidel práce v týmu,
- poskytuje žákům prostor pro skupinovou práci a kooperativní učení,
- je žákům rádcem a tím vede žáka k tomu, že žák umí v případě potřeby poskytnout pomoc nebo o ni požádat,
- umožňuje žákům klást otázky a tím žák přispívá k diskusi v malé skupině.
Žák:
- spolupracuje ve skupině a respektuje daná pravidla,
- podílí se na příjemné atmosféře v týmu,
- spolupracuje s druhými při řešení problémů.
Kompetence občanské:
Učitel:
- uznává možnost volby při rozhodování,
- umožňuje žákovi rozhodovat se podle dané situace, poskytovat účinnou pomoc dle svých možností,
- umožňuje dávat věci, jevy do souvislostí,
- vede žáky k zodpovědnosti za svá rozhodnutí.
Žák:
- chápe základní ekologické souvislosti,
- zná požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví.
Kompetence pracovní:
Učitel:
- poskytuje žákům různé nástroje a pomůcky,
- předkládá různá rizika a následky nejen ve vztahu k lidem, ale i k přírodě a tím vede žáka k zodpovědnému přístupu k výsledkům pracovní činnosti i z hlediska ochrany svého zdraví a zdraví druhých, i z hlediska ochrany životního prostředí.
Žák:
- používá materiály, nástroje a vybavení a dodržuje vymezená pravidla.
5.4.1.1.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Prvouka
PRVOUKA – 1. ROĆNÍK | |||
Školní ročníkový výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | |
Místo, kde žijeme | OSV 2, OSV 3, OSV 4, OSV 6, OSV 7,EV 2, EV 4, MkV 2, VDO 2, | ||
– seznamuje se se zásadami bezpečnosti silničního provozu | - pravidla silničního provozu | ||
– používá výstražná značení na oblečení, aktovce | - město,vesnice | ||
– rozliší město a vesnici | - popis | ||
– popíše věci kolem sebe | |||
Lidé kolem nás | |||
– pojmenuje jednotlivé členy svojí rodiny | - rodina | ||
– rozpozná a pojmenuje základní povolání a pracovní činnosti | - povolání | ||
– užívá základní pravidla společenského chování | -společenské chování, etická výchova | ||
– dodržuje práva a povinnosti žáků školy – vnitřní řád školy | - práva a povinnosti | ||
Lidé a čas | |||
– popíše organizaci svého dne | - režim dne | ||
– na obrázku vyhledá některé historické památky Prahy | - Praha | ||
– rozezná předměty denní potřeby | - věci kolem nás | ||
Rozmanitost přírody | |||
– pojmenovává změny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích | - příroda | ||
– rozpozná základní druhy ovoce a zeleniny | - ovoce, zelenina | ||
– přiřazuje plody k rostlinám | - lidské smysly | ||
– smysly určí vlastnosti látek (čich, chuť, hmat) | |||
Člověk a jeho zdraví | |||
– používá základní hygienické a režimové návyky | - hygienické návyky | ||
– do schématu lidské postavy připíše názvy jednotlivých částí těla | - člověk | ||
– porovná rozdíly mezi nemocí a úrazem | - úraz, nemoc, modelové situace | ||
– odhadne, které látky jsou návykové, nebezpečné | - pravidla silničního provozu | ||
– uvede důvod, proč odmítne setkání s neznámými jedinci | |||
– dodržuje základní pravidla silničního provozu | |||
– přiměřeně reaguje na pokyn dospělého |
PRVOUKA – 2. ROĆNÍK | |||
Školní ročníkový výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | |
Místo, kde žijeme | OSV 1, OSV 2, OSV 3, OSV 4, OSV 6, OSV 7, OSV 9, | ||
– používá zásady bezpečného chování v silničním provozu | Pravidla silničního provozu | EV 1, EV 2, EV 3, EV 4, MkV 2, VDO 2 | |
– popíše cestu do školy a ze školy, rozpozná možná nebezpečí | Domov a škola - orientace v místě bydliště, | ||
– rozliší město a vesnici, popíše rozdíly mezi nimi | okolí školy, práce ve škole | ||
– určí Prahu jako hlavní město ČR a samostatný kraj | Praha - Karlův most, Národní divadlo, | ||
– zjistí a zapíše některé památky ve svém okolí, městě | Pražský hrad | ||
– porovnává přírodní a umělé materiály | Vnímání materiálů | ||
– vyhledává přírodní a umělé prvky v okolí školy | |||
Lidé kolem nás | |||
– popíše svoji rodinu | - vztahy, zvyky, zaměstnání, povinnosti | ||
– posoudí postavení jedince v rodině, každému členovi přiřadí jeho roli | - rodina | ||
– vysvětlí význam a potřebu vybraných zaměstnání a pracovních | - druhy zaměstnání, pracovní činnosti | ||
činností | - volný čas a zaměstnání | ||
– vlastními slovy popíše rozdíl mezi volným časem a prací | - normy společenského chování | ||
– dodržuje zákl. pravidla. společenského chování | (etická výchova) | ||
– popíše svého kamaráda i s jeho vlastnostmi | |||
Lidé a čas | |||
– orientuje se v čase podle ručičkových hodin | - papírové hodiny | ||
– rozezná, co bylo, je, bude | - průběh lidského života | ||
– popíše tradičními české vánočními zvyky a zvyky jiných etnik | - Vánoce – vánoční zvyky | ||
Rozmanitost přírody | |||
– porovnává a zapisuje změny v přírodě během ročních obdobích | - příroda - proměny v ročních obdobích | ||
– zakresluje počasí do kalendáře přírody | - stromy, rostliny | ||
– rozliší stromy jehličnaté a listnaté, uvede jejich příklady | - voda -pokusy | ||
– rozliší základní části těla rostlin - kořen, stonek, list, květ, plod | - zvířecí rodina | ||
– odhadne důležitost vody pro člověka, zvíře, přírodu | - vážení | ||
– přiřazuje obrázky mláďat k dospělcům | |||
– provede jednoduché pokusy s vodou ; zváží vybrané látky | |||
Člověk a jeho zdraví | |||
– používá základní hygienické návyky, vysvětlí jejich důležitost | - hygienické návyky | ||
– sestaví jednoduchý jídelníček zdravé stravy na jeden den | - zdravá strava | ||
– do schématu lidské postavy zapíše jednotlivé části těla | - člověk – stavba těla | ||
– ošetří drobná poranění, vyhledá telefonní číslo záchranné služby | - modelové situace - zdraví, úraz | ||
– vysvětlí své chování při setkání s cizím člověkem, dokáže říci “ne” | - komunikace | ||
– dodržuje pravidla silničního provozu při návštěvě dopravního hřiště | |||
– pojmenuje alespoň tři dopravní značky,vysvětlí jejich význam | -doprava, cyklistika, dopr.znaky | ||
– vyřídí vzkaz druhé třídě |
PRVOUKA – 3. ROĆNÍK | |||
Školní ročníkový výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | |
Místo, kde žijeme | OSV 1, OSV 2, OSV 4, OSV 5, OSV 6, | ||
- na jednoduchém plánku vyznačí své bydliště, školu | - prostředí domova, orientace v místě bydliště | OSV 7, OSV 8, | |
- ukáže na mapě hlavní zeměpisné dominanty v místní krajině | - prostředí školy - okolí , bezpečná cesta, riziková místa a situace | VDO 2, MV 1, MkV 2, | |
- popíše, jak se člověk podílí na vytváření krajiny | - místní krajina - části, poloha, orientační body | EV 2, EV 3, EV 4 | |
dopravní síť, historie, současnost města | |||
Lidé kolem nás | |||
- rozliší širší příbuzenské vztahy | - rodina (postavení jedince, role, život a fce, principy demokracie) | ||
- popíše povolání svých rodičů | - příbuzenské, mezigenerační vztahy | ||
- porovná příbuzenské vztahy a role v rodině u vybraných etnik | - práce fyzická a duševní, zaměstnání | ||
- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatků | - soužití lidí různých etnických skupin- etická výchova | ||
- dodržuje zákl. pravidla. společenského chování | |||
Lidé a čas | |||
- ukáže na číselné ose, co bylo, je a bude | - orientace v čase; dějiny jako sled událostí | ||
- rozliší a pojmenuje významné historické a kulturní dominanty Prahy | - den, části dne, denní činnosti, režim dne | ||
- rozliší a pojmenuje na obrázku vybrané osobnosti spjaté s Prahou; uvede významné události v historii Prahy | - památky, osobnosti a události Prahy | ||
- rytmus života – od narození do stáří | |||
- reprodukuje vybranou pověst spjatou s Prahou | |||
- rozlišuje jednotlivé etapy lidského života; pojmenuje svoji etapu (dětství); popíše dospělost; rozliší mládí a stáří | |||
Rozmanitost přírody | |||
- vytvoří kalendář přírody | - podmínky života | ||
- vyjmenuje a charakterizuje jednotlivá roční období | - proměny přírody v ročních obdobích, reakce | ||
- na příkladech uvede základní význam vody a vzduchu pro člověka | organismů na roční období | ||
- pojmenuje vybrané stromy jehličnaté a listnaté; rozliší vybraná domácí a hospodářská zvířata, kvetoucí a nekvetoucí rostliny | - látky - vlastnosti, třídění, změny skupenství, | ||
pozorování a pokusy | |||
- provádí jednoduché pokusy a měření | - stromy, domácí a hospodářská zvířata | ||
- měření veličin | |||
Člověk a jeho zdraví | |||
- zdůvodní význam správného držení těla a aplikuje jej při běžných | - životní potřeby a projevy | ||
činnostech ve škole | - základní funkce, projevy a stavba lidského těla | ||
- sestaví svůj denní režim | - péče o zdraví, zdravý životní styl, výběr potravin, způsoby uchování, pitný režim | ||
- popíše oblečení a obuv pro různé situace | - návykové látky a zdraví, návykové látky, hrací automaty a počítače - závislost | ||
- vysvětlí na příkladech význam péče o zdraví své i ostatních | - osobní bezpečí - bezpečné chování, vhodná a nevhodná místa pro hru- přivolání pomoci v případě ohrožení, čísla tísnového volání | ||
- rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času, | |||
- vede zásady správného chování při styku s cizími osobami, ovládá způsoby komunikace s operátory tísnových linek | |||
- popíše příklady uplatňování pravidel silničního provozu | |||
- dodržuje pokyny dospělých při mimořádných událostech |