5.3 Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie
5.3.1 Vzdělávací obor Informační a komunikační technologie
NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU - VÝPOČETNÍ TECHNIKA
5.3.1.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
V předmětu Výpočetní technika je realizován obsah vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie, oboru Informatika. Hlavním cílem je, aby získali všichni žáci základní dovednosti ovládat výpočetní techniku a moderní informační technologie, aby byli schopni orientovat se ve světě informací, aby se naučili s nimi pracovat a využívali je při dalším vzdělávání i v praktickém životě.
Žáci se učí dovednosti zacházet s výpočetní technikou, pracovat s informacemi a využívat je v praxi při zpracování informací využívají vědomosti o jednotlivých počítačových programech a jejich charakteristických vlastnostech díky rychlejší aktualizaci poznatků a dostupnosti informací vhodně doplňují učební texty a materiály pro většinu vzdělávacích oblastí k prověřování vědomostí využívají různé výukové programy díky internetu realizují metodu “učení kdekoliv a kdykoliv” jsou díky internetu motivováni k poznávání i mimo proces vyučování.
Od 1. ročníku se žáci seznamují s prací na počítači, vyhledávání informací a prací s výukovými programy.
Časové vymezení:
1.ročník – 0 hodin
2.ročník – 0 hodin
- ročník – 0 hodin
- ročník – 0 hodin
- ročník – 1 hodina.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě. Žáci mají k dispozici PC ve třídě během vyučovacích předmětů a v družině.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Sociální rozvoj
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání: cvičení smyslového vnímání, zapamatování algoritmů
Mediální výchova (MV)
MV 1 Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení: internet jako zdroj informací, rozlišování sdělení (zábavné, reklama, informační)
5.3.1.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Výpočetní technika
Výuka Informatiky společně s ostatními předměty vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka.
Kompetence k učení
Učitel:
- seznamuje s dovednostmi pracovat s informačními a komunikačními technologiemi
- pomáhá nalézat spolehlivé aktuální informace z většího množství zdrojů
Žák:
- učí se vyhledávat a třídit informace, interpretovat je na základě pochopení jejich obsahu a významu,
- učí se ovládat základní funkce některých programů, získané poznatky pak aplikuje při řešení praktických problémů v různých předmětech,
- vyhledává informace podle pokynů vyučujícího, dané informace zpracovává v konkrétních pracích
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
- nabízí žákům dostatek úloh, vycházejících z reálného života a vedoucích k samostatnému uvažování a řešení problémů,
- vede žáky k tomu, aby uměli známé a osvědčené postupy řešení aplikovat při řešení obdobných nebo nových úkolů a problémů.
Žák:
- učí se získané poznatky zobecňovat a aplikovat v různých oblastech života
- ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost,
- informace vyhodnocuje, zpracovává,
- při vyhledávání na internetu používá vhodné cesty.
Kompetence komunikativní
Učitel:
- nabízí žákům příležitost využívat informační a komunikační prostředky pro řešení úkolů i pro komunikaci a spolupráci s ostatními.
Žák:
- umí naslouchat, ptát se, formulovat otázky, vysvětlovat, vést dialog, chápat postoje a záměry účastníků komunikace, reagovat odpovídajícím způsobem, využívá k tomu informační a komunikační prostředky (mail, chat, konference, diskuse ..),
- umí komentovat výsledky své práce (především při prezentaci),
- umí odeslat a přijmout zprávu s přílohou,
- umí uložit informace z webu a dále je zpracovat,
- využívá úsporný a formalizovaný způsob komunikace a prezentace, podporuje logicky uspořádané a přesné způsoby vyjadřování,
- využívá informační a komunikační technologie ke snazší, rychlejší a spolehlivější výměně informací na úrovni žáků 5.ročníku.
Kompetence sociální a personální
Učitel:
- uplatňuje individuální přístup jak talentovaným žákům, tak i žákům s poruchami učení.
Žák:
- spolupracuje a pracuje v pracovní skupině podle svých schopností a na základě poznání nebo přijetí své role,
- vyjednává a hledá kompromisní řešení,
- pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce,
- třídí a zpracovává informace,
- řeší jednoduché pracovní úkoly za pomoci vhodně vybraného programu,
- promýšlí nejvhodnější pracovní postupy z hlediska očekávaného výsledku a volí odpovídající technologie.
Kompetence občanské
Učitel:
- vede žáky k rozvíjení důvěry ve vlastní schopnosti.
Žák:
- učí se rozhodovat zodpovědně podle dané situace,
- respektuje přesvědčení druhých lidí a učí se zodpovědnosti,
- dodržuje informační etiku.
Kompetence pracovní
Učitel:
- seznamuje se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zásady hygieny práce, zásady zdravého pracovního prostředí.
Žák:
- dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti, adaptuje se na změněné nebo nové podmínky.
5.3.1.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Výpočetní technika
Výpočetní technika– 5. ROĆNÍK |
|||
Školní ročníkový výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
Základy práce s počítačem |
OSV 1, MV 1 |
||
- popíše počítač a periferní zařízení |
- zásady bezpečnosti práce a prevence |
||
- správně zapne a vypne počítač, přihlásí/odhlásí se do/ze sítě |
zdravotních rizik |
||
- předvede operace s myší (klik - výběr, tažení; dvojklik; klik pravým tlačítkem) |
- struktura, funkce a popis počítače a |
||
- předvede práci s ikonami (označí, přesune, kopíruje, přejmenuje, otevře do okna a zavře) |
přídavných zařízení |
||
- klávesnice, myš a práce s nimi |
|||
- předvede práci s okny (zavření, minimalizace, maximalizace) |
- operační systémy a jejich základní funkce |
||
- otevře aplikaci Malování, WordPad z nabídky „Start“ |
- principy ovládání (operace s ikonami, okny a nabídkou „Start) |
||
- uvede základní pravidla bezpečnosti práce, dodržuje je |
|||
- uvede, jak správně postupovat při závadě počítače (neprovádí žádný |
- údržba počítače, postupy při běžných |
||
zásah, nahlásí učiteli) |
problémech s hardware a software |
||
- vytvoří, přejmenuje, zkopíruje a odstraní složku |
- práce se složkami a soubory |
||
- uloží dokument v programu WordPad, Malování |
|||
Vyhledávání informací a komunikace |
|||
- na webu vyhledá stránku určitého obsahu |
- internet, prohlížeč |
||
- používá český portál pro vyhledávání informací |
- metody a nástroje vyhledávání informací |
||
- vyhledá s pomocí učitele vhodné dopravní spojení |
- formulace požadavku při vyhledávání na |
||
- komunikuje s ostatními spolužáky na chatovacím webu určeném pro děti |
internetu |
||
– vytvoří a odešle krátkou SMS |
- základní způsoby komunikace (email, chat, |
||
telefonování) |
|||
Zpracování a využití informací |
|||
– otevře aplikaci Malování, nakreslí v něm obrázek a uloží jej |
- práce s výukovým programem Terasoft |
||
– napíše jednoduchý text v programu WordPad a uloží jej |
„Kreslení“ |
||
- grafický editor – Malování (základní nástroje, tvorba a uložení obrázku) |
|||
- textový editor - otevření programu, otevření a |
|||
uložení dokumentu, psaní, editace textu |
|||