5.6 Vzdělávací oblast Člověk a zdraví
5.6.1 Vzdělávací obor Tělesná výchova
NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: TĚLESNÁ VÝCHOVA
5.6.1.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
V předmětu Tělesná výchova je realizován obsah vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, oboru Tělesná výchova.
Předmět Tělesná výchova jako součást komplexnějšího vzdělávání žáků v problematice zdraví směřuje na jedné straně k poznání vlastních pohybových možností a zájmů, na druhé straně k poznávání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu. Pohybové vzdělávání postupuje od spontánní pohybové činnosti žáků k činnosti řízené a výběrové, jejímž smyslem je schopnost samostatně ohodnotit úroveň své zdatnosti a řadit do denního režimu pohybové činnosti pro uspokojování vlastních pohybových potřeb i zájmů, pro optimální rozvoj zdatnosti a výkonnosti, pro regeneraci sil a kompenzaci různého zatížení, pro podporu zdraví a ochranu života. Předpokladem pro osvojování pohybových dovedností je v základním vzdělávání žákův prožitek z pohybu a z komunikace při pohybu, dobře zvládnutá dovednost pak zpětně kvalitu jeho prožitku umocňuje.
Charakteristické pro pohybové vzdělávání je rozpoznávání a rozvíjení pohybového nadání, které předpokládá diferenciaci činností i hodnocení výkonů žáků. Neméně důležité je odhalování zdravotních oslabení žáků a jejich korekce v běžných i specifických formách pohybového učení - v povinné tělesné výchově. Nedílnou součástí tělesné výchovy stávají korektivní a speciální vyrovnávací cvičení, která jsou podle potřeby preventivně využívána v hodinách tělesné výchovy pro všechny žáky nebo jsou zadávána žákům se zdravotním oslabením místo činností, které jsou kontraindikací jejich oslabení. Příležitostí pro pozitivní hodnocení bez ohledu na míru pohybového nadání je vyrovnávání žáka s přiměřenou zátěží, nutnou k dosažení efektu superkompenzace jako způsobu zvyšování výkonnosti a odolnosti organizmu při sportovním i pracovním výkonu. V tělesné výchově je velmi důležité motivační hodnocení žáků, které vychází ze somatotypu žáka a je postaveno na posuzování bez paušálního porovnávání žáků podle výkonových norem.
Naše škola se pravidelně účastní - Putovního poháru málotřídních škol na sportovních dnech.
Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
-
poznávání zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty, ochraně zdraví a životů při každodenních rizikových situací i mimořádných událostech a k využívání osvojených postupů spojených s řešením jednotlivých mimořádných událostí.
-
pochopení zdraví jako vyváženého stavu tělesné, duševní i sociální pohody a k vnímání radostných prožitků z činností podpořených pohybem, příjemným prostředím a atmosférou příznivých vztahů
-
poznávání člověka jako biologického jedince závislého v jednotlivých etapách života na způsobu vlastního jednání a rozhodování, na úrovni mezilidských vztahů i na kvalitě prostředí
-
získávání základní orientace v názorech na to, co je zdravé a co může zdraví prospět, i na to, co zdraví ohrožuje a poškozuje
-
využívání osvojených preventivních postupů pro ovlivňování zdraví v denním režimu, k upevňování způsobů rozhodování a jednání v souladu s aktivní podporou zdraví v každé životní situaci i k poznávání a využívání míst souvisejících s preventivní ochranou zdraví
-
propojování zdraví a zdravých mezilidských vztahů se základními etickými a morálními postoji, s volním úsilím atd.
-
chápání zdatnosti, dobrého fyzického vzhledu i duševní pohody jako významného předpokladu pro výběr partnera i profesní dráhy, pro uplatnění ve společnosti atd.
-
aktivnímu zapojování do činností podporujících zdraví a do propagace zdravotně prospěšných činností ve škole i v obci.
Časové vymezení:
-
ročník – 2 hodiny
-
ročník – 2 hodiny
-
ročník – 2 hodiny
-
ročník – 2 hodiny
-
ročník – 2 hodiny.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá v místnosti na cvičení, na hřišti, na školní zahradě, doplněno- soutěže, závody apod.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1 Rozvoj schopnosti poznávání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, cvičení dovednosti zapamatování, řešení problémů
OSV 2 Sebepoznání a sebepojetí: informace o mé osobě
OSV 3 Seberegulace a sebeorganizace: regulace vlastního chování
OSV 4 Psychohygiena: sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích, dobrá organizace času, dovednosti zvládání stresových situací, hledání pomoci při potížích.
Sociální rozvoj
OSV 6 Poznávání lidí: vzájemné poznávání se ve skupině/ třídě, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech.
OSV 8 Komunikace: cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; dovednosti pro verbální i neverbální sdělování (technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování), specifické komunikační dovednosti; dialog; komunikace v různých situacích; efektivní strategie: asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci, otevřená a pozitivní komunikace; pravda, lež a předstírání v komunikaci
Environmentální výchova (EV)
EV 4 Vztah člověka k prostředí: naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví
5.6.1.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Tělesná výchova
Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:
Kompetence k učení:
Učitel:
-
vytváří zejména v oblasti motorického učení algoritmizací nácviku pohybových dovedností v rozsahu vybraného učiva,
-
vede žáky k práci ve dvojicích dle systému „každý žák cvičencem i cvičitelem“.
Žák:
-
samostatně pozoruje, kriticky posuzuje,
-
posoudí vlastní pokrok,
-
kriticky zhodnotí vlastní výsledky.
Kompetence k řešení problémů:
Učitel:
-
učí žáky problémové situace,
-
klade důraz na převzetí zodpovědnosti za svá rozhodnutí.
Žák:
-
kriticky myslí, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí .
Kompetence komunikativní:
Učitel:
-
vede ke spolupráci ve skupině,
-
pomáhá vnímat a předávat jednoznačné informace
-
vede k výběru použitelných slovních i mimoslovních signálů a sdělení
Žák:
-
respektuje kamarády,
-
navazuje přátelský vztah
-
naslouchá a reaguje.
Kompetence sociální a personální:
Učitel:
-
podněcuje vytváření příjemné atmosféry.
Žák:
-
střídá různé role ve dvojici i ve skupině v rámci svých možností,
-
respektuje vazbu mezi úrovní schopností a dovedností a hierarchií skupiny,
-
je srozuměn s tím, že vynaložené úsilí může znamenat posun pozice v družstvu
-
akceptuje roli odpovídající svým možnostem a snaží se ocenit spektrum ostatních členů v jejich rolích za pomoci učitele.
Kompetence občanské:
Učitel:
-
vede žáky ke schopnosti domluvy a respektováním individuálních odlišností při hledání toho, co lze na sobě i na druhých pozitivně hodnotit. Pocit a smysl týmového ducha i vlastní sebeúcty je přenosný ze sportu do společenské a pracovní sféry,
-
vede žáky k takovému jednání, které podporuje a chrání jejich zdraví,
-
klade důraz na aktivní zapojení do sportovních činností.
Žák:
-
rozhoduje se v zájmu ochrany zdraví.
Kompetence pracovní:
Učitel:
-
vyžaduje bezpečné a účinné využití pomůcek a sportovního náčiní,
-
pomáhá žákům k překonávání přiměřené míry psychického i fyzického diskomfortu s ohledem na individuelní parametry.
Žák:
-
dodržuje stanovená pravidla,
-
nacvičuje první pomoc.
5.6.1.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Tělesná výchova
Tělesná výchova pro 1.ročník
Školní ročníkový výstup |
okruh |
učivo |
Průřezová témata Mezipředm. vztahy |
|
dodržuje přesně povely učitele a rychle reaguje na jeho pokyny a gesta |
Bezpečnost při cvičení |
OSV 1, OSV 2, OSV 3, OSV 4, OSV 8, |
||
zvládá se bez pomoci převléct do cvičebního úboru |
Povely a gesta |
EV 4 |
||
Vhodný úbor |
||||
ví, co je pojem relaxace a kondice |
Kondiční a relaxační cvičení |
pohybové hry pro rozvoj pohybových schopností |
||
ví, že je schopen svou kondici ovlivnit a pozná důležitost relaxace |
posilování s vlastní nebo nižší váhou |
|||
relaxační cvičení |
||||
strečink |
||||
chová se bezpečně na hřišti, pozná části hřiště a ví, jaký úbor je vhodný |
Sportovní hry |
seznámení s hřištěm a bezpečnost při hrách |
||
házení, chytání, pohyb s míčem |
||||
vybíjená - modifikace hry (malé hřiště) |
||||
pozná gymnastická nářadí a umí je pojmenovat |
Gymnastika |
Gymnastické držení těla, pohyby rukou, trupu atd. |
||
zvládá gymnastické držení těla |
Základní gymnastické nářadí |
|||
zvládá kotoul vpřed a vzad |
Průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed a vzad |
|||
zvládá kotoul vpřed a vzad |
Gymnastika |
Kotoul vpřed a vzad |
||
zvládá odraz snožmo |
Odraz snožmo |
|||
zvládá základy šplhu s dopomocí učitele |
Průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož |
|||
Šplh max. 2m s dopomocí |
||||
zvládá základní atletické pojmy |
Atletika
Plavání
|
Základní atletické pojmy – vysvětlení |
||
zvládá teoreticky techniku skoku, běhu a hodu |
Základy skoku, běhu a hodů |
|||
zvládne úspěšně testy (měření časů a vzdáleností): sprint na 30 m, vytrvalostní běh na 300 m; skok do dálky sounož z místa |
Sprint 20-30m |
|||
Nácvik nízkého a pol. Startu (bez bloků) |
||||
Vytrvalostní běh |
||||
hází míčkem
pohybuje se bezpečně ve vodním prostředí
pohybuje se bezpečně ve vodním prostředí
|
Nácvik hodu míčkem z místa
základní plavecký výcvik
|
Školní ročníkový výstup 2. ročník |
okruh |
učivo |
Průřezová témata mezipředmětové vztahy |
|
dodržuje přesně povely učitele a rychle reaguje na jeho pokyny a gesta |
Bezpečnost při cvičení |
OSV 1, OSV 2, OSV 3, OSV 4, |
||
zvládá se bez pomoci převléct do cvičebního úboru |
Vhodný úbor |
OSV 8, EV 4 |
||
dodržuje pravidla chování při cvičení |
Povely a gesta |
|||
ví, co je pojem relaxace a kondice; ví, že je schopen svou kondici ovlivnit a chápe důležitost relaxace |
Kondiční a relaxační cvičení |
pohybové hry pro rozvoj pohybových schopností |
||
posilování s vlastní nebo nižší váhou |
||||
relaxační cvičení |
||||
strečink |
||||
pozná gymnastická nářadí a náčiní a pojmenuje je
|
Gymnastika |
Gymnastické držení těla, pohyby rukou, trupu atd. |
||
zvládá gymnastické držení těla |
Základní gymnastické nářadí a náčiní |
|||
zvládá pasivně základní pojmy o jednoduchých cvicích |
Základní názvy a pojmy o jednoduchých cvicích |
|||
zvládá kotoul vpřed a vzad |
Průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed a vzad |
|||
Kotoul vpřed a vzad |
||||
Odraz snožmo |
||||
zvládá s dopomocí výskok do vzporu dřepmo na sníženou bednu |
Gymnastika |
Odrazem výskok do vzporu dřepmo na sníženou bednu |
||
šplhá podle svých sil a schopností |
Průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož |
|||
Šplh max. 2m s dopomocí |
||||
přejde s dopomocí lavičku a dodržuje při tom bezpečnost cvičení |
Chůze po lavičce s dopomocí |
|||
zvládá základní atletické pojmy |
Atletika |
Základní atletické pojmy – vysvětlení (prohlubování učiva) |
||
zvládá teoreticky techniku skoku, běhu a hodu |
Základy skoku, běhu a hodů |
|||
reaguje na startovní signály a povely |
Starty (signály a povely) |
|||
zvládne úspěšně testy (měření časů a vzdáleností) |
Sprint 50 m |
|||
zvládá sprint na 50 m, |
Nácvik nízkého a pol. startu (bez bloků) |
|||
zvládá vytrvalostní běh na 12 min |
Vytrvalostní běh 12 min (podle úrovně žáků lze prokládat chůzí) |
|||
zvládá skok do dálky sounož z místa |
pohybové hry pro rozvoj rychlosti síly a vytrvalosti |
|||
zvládá skok do dálky z místa |
cvičení pro rozvoj odrazové síly a obratnosti |
|||
odraz z místa |
||||
skok do dálky z místa |
||||
zvládá hod z místa, za chůze |
Hod míčkem za chůze |
|||
zvládá pojmenovat části hřiště a zná známé míčové hry |
Sportovní hry
Plavání |
seznámení s pravidly některých míčových her |
||
zvládá jednoduché přihrávky a pohyb s míčem |
Chytání a házení |
|||
uplatňuje znalosti ve hře |
Přihrávky jednoruč a obouruč |
|||
hraje „fair play“; má radost ze hry
pohybuje se bezpečně ve vodním prostředí
|
Modifikovaná vybíjená
základní plavecký výcvik
|
Školní ročníkový výstup 3.ročník |
okruh |
učivo |
Průřezová témata Mezipředm. vztahy |
|
dbá přesně povelů učitele a rychle reaguje na jeho pokyny a gesta |
Bezpečnost při cvičení |
OSV 1, OSV 2, OSV 3, OSV 4, OSV 8, |
||
Vhodný úbor |
EV 4 |
|||
Povely a gesta |
||||
pozná pojem relaxace a kondice; ví, že je schopen svou kondici ovlivnit a zná důležitost relaxace |
Kondiční a relaxační cvičení |
pohybové hry pro rozvoj pohybových schopností |
||
posilování s vlastní nebo nižší váhou |
||||
relaxační cvičení |
||||
strečink |
||||
chová se bezpečně a je schopen dát přiměřenou dopomoc spolužákovi |
Gymnastika |
Základní záchrana a dopomoc při cvičení |
||
zvládá estetické držení těla |
Gymnastické držení těla, pohyby rukou, trupu atd. |
|||
zvládá pasivně základní pojmy o jednoduchých cvicích |
Průpravné cvičení pro motorické schopnosti |
|||
Používání nářadí a náčiní |
||||
zvládá kotoul vpřed a vzad |
Průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed a vzad |
|||
Kotoul vpřed a vzad |
||||
zvládá skoky snožmo, s dopomocí překoná kozu našíř |
Odraz snožmo |
|||
Odrazem roznožka přes kozu naší |
||||
šplhá podle svých sil a schopností |
Gymnastika |
Průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož |
||
Šplh s dopomocí i bez |
||||
přejde lavičku |
Chůze po lavičce |
|||
zvládá základy tance |
Pohyb s hudebním doprovodem |
|||
je schopen poslouchat a vnímat hudbu a smaží se pohybovat do rytmu |
Základní tance |
|||
aktivně zvládá základní atletické pojmy související s hodem, skokem a během |
Atletika |
Seznámení s pomůckami na měření výkonů |
||
zvládá techniku nízkých a polohových startů; dbá své bezpečnosti |
Starty (signály a povely) |
|||
zvládá testy: rychlostní běh na 60m; vytrvalostní běh na 12 min |
Běžecká abeceda |
|||
Starty na povel |
||||
Běh 60m |
||||
Vytrvalostní běh |
||||
Běh v terénu dle možností žáků |
||||
zvládá skok do dálky s rozběhem |
Nácvik skoku do dálky s rozběhem |
|||
zvládá hod míčkem s rozběhem |
Hod míčkem z chůze |
|||
Hod míčkem z rozběhu |
||||
chytí a odbije míč a snaží se pohybovat s míčem; začleňuje se aktivně do kolektivních míčových her; dodržuje pravidla hry, chová se ohleduplně a kamarádsky
|
Sportovní hry
Plavání
|
Přihrávky jednoruč a obouruč |
||
Vedení míče driblinkem |
||||
Střelba na koš |
||||
Hry podle zjednodušených pravidel (minibasketbal, vybíjená)
základní plavecký výcvik
|
Tělesná výchova - 4. ročník
Školní ročníkový výstup |
okruh |
učivo |
Průřezová témata Mezipředm. vztahy |
dbá přesně povelů učitele a rychle reaguje na jeho pokyny a gesta |
Bezpečnost při cvičení |
OSV 1, OSV 2, OSV 3, OSV 4, OSV 6, OSV 8 |
|
Vhodný úbor |
EV 4 |
||
Povely a gesta |
|||
pozná pojem relaxace a kondice; ví, že je schopen svou kondici ovlivnit a zná důležitost relaxace |
Kondiční a relaxační cvičení |
pohybové hry pro rozvoj pohybových schopností |
|
posilování s vlastní nebo nižší váhou |
|||
relaxační cvičení |
|||
strečink |
|||
chová se bezpečně a je schopen dát přiměřenou dopomoc spolužákovi; zvládá estetické držení těla; zvládá pasivně základní pojmy o jednoduchých cvicích |
Gymnastika |
Základní záchrana a dopomoc při cvičení |
|
Gymnastické držení těla, pohyby rukou, trupu atd. |
|||
Průpravné cvičení pro motorické schopnosti |
|||
Používání nářadí a náčiní |
|||
zvládá kotoul vpřed a vzad |
Kotoul vpřed a vzad |
||
Stoj na lopatkách |
|||
zvládá v rámci svých schopností skrčku přes kozu našíř nebo vyskočí do dřepu na bednu |
Odraz z můstku |
||
Skrčka přes bednu našíř |
|||
šplhá podle svých sil a schopností |
Gymnastika |
Průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož |
|
Šplh s dopomocí i bez |
|||
zvládá základy tance |
Pohyb s hudebním doprovodem |
||
je schopen poslouchat a vnímat hudbu a smaží se pohybovat do rytmu |
Cvičení s náčiním ve spojení s hudbou (švihadlo, šátek) |
||
snaží se o estetické držení těla |
|||
dovede změřit a zaznamenat výkony v prováděných disciplínách |
Atletika |
Způsoby měření a zaznamenávání výkonů |
|
pozná běžecký a skokanský sektor |
Seznámení s částmi atletického hřiště |
||
vyjmenuje některé z našich atletů |
Jména nejznámějších atletů |
||
užívá prvky běžecké abecedy |
Běžecká abeceda |
||
zvládne testy: rychlostní běh na 60m; vytrvalostní běh na 12 min. |
Běh 60m z nízkého startu |
||
Vytrvalostní běh |
|||
Běh v terénu dle možností žáků |
|||
zvládá skok do dálky s rozběhem |
Odrazová průprava skoku do dálky s rozběhem |
||
Odraz z břevna |
|||
zvládá hod míčkem s rozběhem |
Hod míčkem z rozběhu |
||
snaží se využít osvojených dovedností ve hře; dodržuje základní pravidla osvojovaných her; hraje „fair play“ a má radost ze hry; je schopen zaznamenat utkání a podílet se na jeho řízení a organizaci |
Sportovní hry |
organizace utkání |
|
Přihrávky jednoruč a obouruč |
|||
Vedení míče driblinkem |
|||
Střelba na koš |
|||
Přihrávky a vedení míče nohou |
|||
Střelba na branku |
|||
Hry podle zjednodušených pravidel (minibasketbal, vybíjená, kopaná) |
|||
pohybuje se bezpečně ve vodním prostředí |
Plavání | základní plavecký výcvik |
Tělesná výchova pro 5. ročník
Školní ročníkový výstup |
okruh |
učivo |
Průřezová témata Mezipředm. vztahy |
dbá přesně povelů učitele a rychle reaguje na jeho pokyny a gesta |
Bezpečnost při cvičení |
OSV 1, OSV 2, OSV 3, OSV 4, OSV 6, OSV 8, |
|
Vhodný úbor |
EV 4 |
||
Povely a gesta |
|||
pozná pojem relaxace a kondice; ví, že je schopen svou kondici ovlivnit a zná důležitost relaxace |
Kondiční a relaxační cvičení |
pohybové hry pro rozvoj pohybových schopností |
|
posilování s vlastní nebo nižší váhou |
|||
relaxační cvičení |
|||
strečink |
|||
chová se bezpečně a je schopen dát přiměřenou dopomoc spolužákovi |
Gymnastika |
Základní záchrana a dopomoc při cvičení |
|
zvládá estetické držení těla |
Gymnastické držení těla, pohyby rukou, trupu atd. |
||
zvládá pasivně základní pojmy o jednoduchých cvicích |
Průpravné cvičení pro motorické schopnosti |
||
Používání nářadí a náčiní |
|||
dodržuje pravidla bezpečného chování na nářadí a v nářaďovně |
Kotoul vpřed a vzad a jeho modifikace |
||
zvládne dát jednoduchou dopomoc |
Stoje na lopatkách |
||
zvládá kotoul vpřed a vzad, stoj na lopatkách, stoj na rukou s dopomocí |
Gymnastika |
Stoj na rukou s dopomocí |
|
zacvičí jednoduchou gymnastickou sestavu |
Gymnastické sestavy |
||
zvládá v rámci svých schopností skrčku přes bednu našíř nebo vyskočí do dřepu na bednu |
|||
Skrčka přes bednu našíř |
|||
šplhá podle svých sil a schopností |
Průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož |
||
Šplh s dopomocí i bez |
|||
rád poslouchá hudbu a dle svých možností zvládá estetický pohyb |
Pohyb s hudebním doprovodem |
||
nestydí se tančit se spolužákem |
Chování partnerů při tanci |
||
je schopen poslouchat a vnímat hudbu a snaží se pohybovat do rytmu |
|||
užívá prvky běžecké abecedy |
Atletika |
Běžecká abeceda |
|
zvládne testy: rychlostní běh na 60m; vytrvalostní běh na 12 min |
Běh 60m z nízkého startu |
||
Vytrvalostní běh |
|||
Běh v terénu dle možností žáků |
|||
zvládá skok do dálky s rozběhem |
Rozvoj odrazové síly |
||
Skok do dálky z rozběhu |
|||
zvládá skok do dálky s rozběhem |
Atletika |
Rozměření rozběhu |
|
zvládá hod míčkem s rozběhem |
Hod míčkem z rozběhu |
||
snaží se využít osvojených dovedností ve hře; zná základní pravidla osvojovaných her; hraje „fair play“ a má radost ze hry; je schopen zaznamenat utkání a podílet se na jeho řízení a organizaci |
Sportovní hry |
organizace utkání |
|
Přihrávky jednoruč a obouruč |
|||
Vedení míče driblinkem |
|||
Střelba na koš |
|||
Přihrávky a vedení míče nohou |
|||
Střelba na branku |
|||
Hry podle zjednodušených pravidel (minibasketbal, vybíjená, kopaná) |
|||
pohybuje se bezpečně ve vodním prostředí
|
Plavání | Základní plavecký výcvik |